a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/207.0707

Datum:

14-02-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een advertentie van Bloem Natuurprodukten BV en De Rode Pilaren Drogisterij en Kruiderij voor Flexio Balans, een gezondheidsproduct, in de Provinciale Zeeuwse Courant van 28 november 2007 waarin onder andere het volgende staat: “Geeft soepelheid en voldoende smering voor een goede bewegelijkheid”, “Voor de aanmaak en opbouw van kraakbeen” en “Gunstig voor spieren, pezen, gewrichten en kraakbeen”.

De klacht

De uiting is misleidend omdat de ingrediënten op zichzelf noch in combinatie iets doen voor de aanmaak en opbouw van gezond kraakbeen of voor smering van de gewrichten. Bewijs voor de in de uiting genoemde claims is niet gevonden in wetenschappelijk onderzoek.

Het verweer van Bloem

De advertentie is in overeenstemming met de richtlijnen van de KOAG/KAG.
Adverteerder heeft voor Flexio Balans een warenwetdossier dat gecontroleerd wordt door het ministerie van VWA.

Ter onderbouwing van de in de uiting beloofde opbouw van kraakbeen en smering van de gewrichten legt adverteerder een lijstje over met verwijzingen naar websites “waarin de stand van zaken wordt samengevat voor diverse componenten op gewrichtgebied”.

De repliek

Flexio Balans is een gezondheidsproduct en geen geneesmiddel. Het is bedoeld om de conditie van het kraakbeen en de smering van de gewrichten in stand te houden, niet om pijn bij artrose te verminderen. De door Bloem overgelegde referenties gaan allemaal over pijnbestrijding; over smering van de gewrichten en de opbouw van kraakbeen bij gezonde mensen wordt niet gerept. Over testen met het gehele product, Flexio Balans, is klager helemaal niets tegengekomen.

Het oordeel van de Commissie

Adverteerders zijn bij brief van 5 december 2007 er uitdrukkelijk op gewezen dat de Commissie verwacht dat adverteerders de in de uiting aan het product toegeschreven werking aannemelijk maken aan de hand van wetenschappelijke artikelen en/of onderzoeken en dat men de relevante passages markeert. Hieraan hebben adverteerders niet voldaan. Bloem heeft slechts een lijstje overgelegd met daarop de vermelding van vijf onderzoeken en de plaats op het internet waar nadere informatie zou zijn te vinden. De Rode Pilaren heeft niets overgelegd. Naar het oordeel van de Commissie hebben adverteerders de stellingen met betrekking tot Flexio Balans “Geeft soepelheid en voldoende smering voor een goede bewegelijkheid”, “Voor de aanmaak en opbouw van kraakbeen” en “Gunstig voor spieren, pezen, gewrichten en kraakbeen” dus niet aannemelijk gemaakt. Gelet hierop is de uiting misleidend.

De beslissing


Op grond van het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerders aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken