a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2009/00541

Datum:

14-10-2009

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

 

De bestreden uiting

 

Het betreft een advertentie waarin een afbeelding van een fles ‘Canei’ staat en twee voor iets minder dan de helft gevulde glazen. Voorts staat in de advertentie de tekst: “Our holiday starts each day at 17.30. Canei. Life Sparkles”.

 

De klacht

 

Met de tekst: “(Y)our holiday starts eachday at 17:30” wordt men gestimuleerd om dagelijks Canei te drinken. Om het vakantiegevoel te ervaren moet men volgens de advertentie immers iedere dag Canei drinken. Volgens de nieuwe richtlijnen van klager, het Trimbos-instituut en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), wordt onder meer voorgeschreven om minimaal twee dagen per week geen alcohol te drinken. Gelet hierop is de reclame-uiting in strijd met artikel 1 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA).

 

Het verweer

 

De tekst in de uiting is gerelateerd aan de pay-off: “Life sparkles”. Het merk Canei staat voor de gedachte dat het leven bijzonder is. De uiting stimuleert geen dagelijkse consumptie van Canei. Het woord ‘Our’ wijst erop dat er sprake is van meerdere personen en dat de strekking van de boodschap niet op de consument wordt geprojecteerd, maar bij het merk hoort. Gelet op het voorgaande is de reclame-uiting niet in strijd met artikel 1 RVA.

Klager is overigens in de onjuiste veronderstelling dat voor het woord ‘Our’ in de tekst de letter ‘Y’ staat. Indien klager dit wenst, is adverteerder bereid om de afbeelding van de vogel, die mogelijk voor verwarring op dit punt heeft gezorgd, op een andere wijze weer te geven.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Op grond van artikel 1 RVA mag reclame voor alcoholhoudende drank geen overmatige of anderszins onverantwoorde consumptie tonen, suggereren of stimuleren. De Commissie is van oordeel dat de zin “Our holiday starts each day at 17:30”, mede gelet op de toevoeging “Life sparkles”, waarmee blijkbaar uitsluitend is bedoeld de gedachte weer te geven dat

het leven sprankelend is, niet toont, suggereert of stimuleert om elke dag alcohol te drinken. Gelet hierop wijst zij de klacht af.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken