a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2010/00579

Datum:

09-09-2010

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een televisiecommercial voor Grolsch bier. Achtereenvolgens zijn de volgende scènes te zien.

 

1.

Drie personen springen met hun kleding aan in het water. In beeld verschijnt de tekst: “OP DOEN WAT IN JE OPKOMT!”;

 

2.

Enkele personen drinken een blikje Grolsch bier bij een kampvuur. In het vuur ligt een reisgids voor Canada. In beeld staat de tekst: “OP JE EIGEN WEG GAAN!”;

 

3.

Een koppel gooit schoenen in een telefoonkabel met onderin beeld de tekst: “OP IETS ACHTERLATEN!”;

 

4.

Een vrouw steekt de weg over, springend op de zwarte strepen van een zebrabad. In beeld staat de tekst: “OP ALLEEN DE ZWARTE STREPEN!”;

 

5.

Een jongeman zit in een bus in het buitenland. In beeld staat de tekst: “OP GEEN

CARRIÈRE MAKEN!”;

 

6.

Een jongeman maakt muziek met mobiele telefoons. De tekst onderin beeld luidt: “OP IETS HEEL NIEUWS!”;

 

7.

Drie personen proosten met een flesje Grolsch bier. In beeld staat: “OP (Grolsch) DOEN WAT GOED VOELT!”.

 

Aan het einde van de commercial komt de volgende tekst in beeld: “ZO EIGEN ALS Grolsch”.

 

De klacht

 

De klacht kan als volgt worden samengevat.

 

Klager twijfelt of de modellen in de eerste scene 25 jaar oud zijn. Naar de mening van klager lijken ze jonger dan 25 jaar. Ook het thema “doen wat in je opkomt” past naar de mening van klager bij een jonger publiek. Ook de jongen in de bus in de vijfde scene vindt klager een twijfelgeval voor wat betreft de leeftijd.

Gelet op het voorgaande acht klager de commercial in strijd met artikel 11 van de Reclamecode voor alcoholhoudende dranken (RVA).

 

De slotscène, waarin drie jongeren proosten met Grolsch beugelflessen en de zin “OP DOEN WAT GOED VOELT” in beeld komt met daarin verwerkt het logo van de Grolsch fles, suggereert onder meer dat het ‘goed voelt’ om Grolsch te drinken. Volgens klager is het voorgaande in strijd met de artikel 6 lid 1, 2 en 3 RVA.

 

Verweer

 

Samengevat stelt adverteerder zich op het volgende standpunt.

 

Er is geen sprake van strijd met artikel 11 RVA, nu geen van de modellen jonger is dan 25 jaar. Adverteerder betwist dat de modellen jonger lijken dan 25 en dat het thema in de eerste scene uitsluitend bij een jong publiek zou passen.

 

Op grond van het hierna volgende is adverteerder van mening dat evenmin sprake is van strijd met artikel 6 RVA.

In de commercial zijn mensen te zien die hun eigen keuzes maken en daarnaar handelen en de keuzes van anderen respecteren. De zin aan het einde “OP DOEN WAT GOED VOELT!” verwijst naar deze ‘eigenzinnigheid’. Op deze ‘eigenzinnigheid wordt geproost, hetgeen door de consument als zodanig zal worden begrepen. Niet zal de consument uit de commercial opmaken dat bier een noodzakelijke voorwaarde is voor het ‘zich goed voelen’.

 

De mondelinge behandeling

 

Mr. Hazenberg licht het standpunt van adverteerder nader toe. Onder meer geeft zij de geboortedata van de bewuste modellen op, waaruit blijkt dat deze allen 25 jaar oud zijn of ouder.

 

Het oordeel van de Commissie 

 

Uit de ter vergadering door adverteerder meegedeelde geboortedata van de modellen, blijkt dat voor geen van de bewuste modellen geldt dat zij de leeftijd van 25 jaar nog niet hebben bereikt. Naar het oordeel van de Commissie lijken de modellen in de bewuste scènes evenmin jonger dan 25 jaar. Aldus is naar haar oordeel geen sprake van schending van artikel 11 RVA.

 

Het proosten “OP DOEN WAT GOED VOELT!” in de laatste scène verwijst naar het oordeel van de Commissie duidelijk naar de voorafgaande scènes. Geproost wordt aldus op alle ‘eigenzinnige’ levenswijzen die in de voorgaande scènes worden uitgebeeld. Naar het oordeel van de Commissie is geen sprake van het wijzen op de ontremmende werking van alcoholhoudende drank en/of op mogelijke voor de gezondheid gunstige effecten van het nuttigen van alcoholhoudende drank. Evenmin wordt naar haar oordeel gesuggereerd dat het drinken van alcohol de lichamelijke of geestelijke prestaties verbetert. Klagers bezwaar dat deze scène in strijd zou zijn met artikel 6 lid 1, 2 en 3 acht de Commissie derhalve eveneens ongegrond.

 

Op grond van het voorgaande oordeelt de Commissie als volgt.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken