a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Financiele) dienstverlening

Dossiernr:

2009/00081

Datum:

12-02-2009

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Financiele) dienstverlening

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De procedure

Klaagster heeft bij e-mail van 12 januari 2009 bezwaar gemaakt tegen de hierna te ver-melden reclame-uiting.

 

Namens adverteerder heeft mr. M.E. Wallheimer, advocaat, bij brief van 2 februari 2009 tegen de klacht verweer gevoerd.

  De Reclame Code Commissie (hierna: de Commissie) heeft de klacht behandeld in

  haar vergadering van 10 februari 2009.  

  Namens adverteerder verschenen onder meer mr. Wallheimer voornoemd en R. Adams,

  die het verweer nader hebben toegelicht mede aan de hand van pleitaantekeningen.

  Klaagster is niet ter vergadering verschenen.

2.        De bestreden reclame-uiting

Het betreft een televisiecommercial voor een autoverzekering van adverteerder. In de commercial zijn verschillende personen te zien die van daken van hoge gebouwen af­springen. In de commercial wordt, onder begeleiding van muziek, onder meer gezegd:

“Het afsluiten van een autoverzekering voelt vaak als een sprong in het diepe. Kijk en vergelijk op allsecur.nl. Dan weet je zeker dat je goed terecht komt.”

Aan het slot van de commercial is te zien dat de personen die naar beneden springen

op een grote berg zachte kussens terechtkomen.

3.        De klacht

De beelden van springende mensen doen denken aan de afschuwelijke nieuwsbeelden van de ter­ro­ristische aanslagen op de Twin Towers van 11 september 2001. Mensen van wie toen familieleden of bekenden zijn overleden, worden op een onaangename ma­nier hier­mee geconfronteerd. Dit is in strijd met de goede smaak en het fatsoen alsook nodeloos kwetsend en een bedreiging van de geestelijke en/of lichamelijke gezondheid.

4.        Het verweer

De boodschap van de commercial is dat het afsluiten van een nieuwe autoverzekering vaak aanvoelt als “een sprong in het diepe”, maar bij adverteerder toch veilig en voorde­lig is voor de consument. Adverteerder heeft in verband daarmee gekozen voor de meta­foor dat per­sonen vanaf hoge daken springen en vervolgens zacht landen op witte kus­sens, die symbool staan voor adverteerder. De personen die springen stralen geen pa­niek uit, maar sprin­gen onder begeleiding van vrolijke muziek op weloverwogen en sier­lijke wijze naar be­neden. De beelden zijn duidelijk niet realistisch bedoeld. De commer­cial heeft voor de over­grote meerderheid van de kijkers een positieve sfeer en uitstraling. De beelden van de personen die op deze wijze naar beneden springen zijn, reke­ning hou­dend met de terughoudende wijze waarop de Commissie dergelijke kwesties beoor­deelt, niet in strijd met de goede smaak en het fatsoen en evenmin no­deloos kwetsend of een bedreiging van de geestelijke en/of lichamelijke gezondheid.

5.        De mondelinge behandeling

Adverteerder heeft vóór en na het uitzenden van de commercial onderzoek gedaan naar de vraag hoe personen deze waarderen. In beide onderzoeken beoordeelt de overgrote meerderheid van de ondervraagden de commercial positief. Het is inherent aan de wijze waarop de metafoor is gevisualiseerd dat deze niet door iedereen wordt gewaardeerd.

6.        Het oordeel van de Commissie

6.1. De Commissie stelt voorop dat zij zich bij de beoor­de­ling van de vraag of een re­clame-uiting in strijd is met de goede smaak en het fatsoen, dan wel of deze nodeloos kwet­send is, terughoudend opstelt, dit gelet op het subjectieve karakter van deze criteria.

 

6.2. In de commercial zijn personen te zien die van daken van hoge ge­bou­­wen springen. Het enkele feit dat dit in beeld wordt gebracht, brengt nog niet mee dat spra­ke is van onnodig schokkende of anderszins ontoelaat­bare beelden. Er dient immers ook te wor­den gelet op de con­text waarin deze beelden worden getoond. In dat verband is van be­lang dat de personen die van dichtbij zijn ge­filmd met kennelijk plezier en op sierlijke of speelse wij­ze naar beneden springen, waaruit blijkt dat er geen sprake is van paniek of zelf­moord. Tijdens de commer­cial is vrolijke mu­ziek te horen en aan het einde van de com­mercial is te zien dat de per­so­nen die naar bene­den zijn gesprongen op een grote berg zachte kussens terechtkomen. Het zal naar het oordeel van de Commissie de televisiekijker niet ontgaan dat de beelden niet realistisch zijn bedoeld, maar als bood­schap hebben dat men zich veilig bij adver­teerder kan verzekeren. Dit blijkt ook uit het begeleidende com­men­taar, te weten dat het afsluiten van een auto­verze­kering een sprong in het diepe is, maar dat men bij adverteerder goed terechtkomt.

 

6.3. Op grond van het voorgaande kan niet wor­den geoordeeld dat de commercial in strijd is met de goede smaak en het fatsoen, terwijl even­min kan worden gezegd dat de com­mer­cial nodeloos kwetsend is of de geestelijke en/of lichamelijke gezondheid be­dreigt. De Commissie heeft er overigens wel begrip voor dat de onderhavige re­clame-uiting niet door iedereen wordt gewaardeerd gezien de mogelijke associatie met beel­den van ter­roristische aanslagen of met zelfmoord, maar de grenzen van het toe­laatbare zijn blij­kens het voorgaande niet overschreden. De klacht wordt daarom afgewezen.

7.    De beslissing

 

       De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken