a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2009/00129

Datum:

27-03-2009

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Radio

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een radioreclame, waarin door een vrouw met een Surinaamse/Indonesische tongval onder meer wordt gezegd: “Brandend maagzuur? Weet je wat we bij ons in de familie doen? Dan kauwen we op zoethoutwortel. Mijn baboe deed dat en had er zoveel baat bij.”

Vervolgens zegt een voice-over: “Neem maagzuurklachten toch serieus! Doe de check op maagzuur.nl.”

 

De klacht

 

In de uiting wordt de Indonesische cultuur belachelijk gemaakt. De indruk wordt gewekt dat Indonesische mensen bijgelovig zijn en niet serieus met hun gezondheid omgaan, omdat natuurlijke geneeswijzen geen serieuze manier zouden zijn om maagzuurklachten te behandelen. De uiting is denigrerend en nodeloos kwetsend.

                       

Het verweer

   

De uiting is geen reclame. In de radiospot wordt aandacht gevraagd voor het gevaar dat maagzuurproblemen niet serieus worden genomen en wordt verwezen naar de website maagzuur.nl. De radiospot en de website zijn onafhankelijk van elkaar bestaande uitingen die als zodanig afzonderlijk van elkaar moeten worden beoordeeld. De website maagzuur.nl dient dus niet te worden betrokken bij de beoordeling van de radiospot waartegen de klacht is gericht. In de uiting wordt op geen enkele wijze reclame gemaakt, bijvoorbeeld voor een geneesmiddel van AstraZeneca.

Indien en voor zover de uiting wel als reclame wordt opgevat, dient de klacht ongegrond te worden verklaard.

De uiting maakt deel uit van een campagne die bestaat uit een aantal radio- en televisiespotjes, waarin verschillende typen mensen vertellen wat hun ‘recept’ is tegen brandend maagzuur. De boodschap is niet langer te luisteren naar goedbedoelde adviezen die vaak zijn gebaseerd op volkswijsheden en oude gebruiken, maar waarvan de werking niet (wetenschappelijk) is bewezen. Door de maagzuurklachten serieus te nemen en te kijken op de website maagzuur.nl kan worden gezocht naar oplossingen waarvan de werkzaamheid en de veiligheid is aangetoond.

De uiting is niet denigrerend voor de Indonesische cultuur of nodeloos kwetsend, maar, evenals de andere spotjes uit de campagne waarin andere types aan het woord komen, licht humoristisch van toon.

           

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie is van oordeel dat de bestreden radioreclame de website www.maagzuur.nl wordt aangeprezen en om die reden is deze uiting een reclame-uiting  als bedoeld in artikel 1 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met criteria zoals de goede smaak en het fatsoen dan wel of deze nodeloos kwetsend is, stelt de Commissie zich terughoudend op gelet op het subjectieve karakter van deze criteria. Met inachtneming van deze terughoudendheid is de Commissie van oordeel dat in de onderhavige uiting de Indonesische cultuur niet belachelijk wordt gemaakt of anderszins de grens van het toelaatbare wordt overschreden.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken