a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2011/00060

Datum:

03-03-2011

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de op adverteerders website www.aquariuswholism.nl aangeboden “Benzoliet Octaëder”.

 

De klacht

 

Bij de aanprijzing van dit product maakt adverteerder de consument buitenproportioneel bang voor allerlei kwalijke straling in en om huis. Om die reden acht klager de uiting misleidend als bedoeld in artikel 8.5 in bijlage 1 onder 11 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

Klager heeft daarbij het oog op de onderstaande tekst:

“Door allerlei omstandigheden is het voor veel mensen niet meer vanzelfsprekend dat zij zich thuis kunnen ontspannen en zich weer kunnen opladen na een dag werken. Slaapproblemen, stress, irritaties en geprikkeldheid in het gezin, overgevoeligheid of hooggevoeligheid (HSP), huilbabies en heel veel andere problemen en klachten kunnen (mede) veroorzaakt worden door belastende omgevingsfactoren. Daardoor is je huis niet die veilige plek waar je je echt thuis kunt voelen, maar een plek van onrust en stress. Belastende omgevingsfactoren zijn onder anderen:

–Elektromagnetische velden zoals o.a. afkomstig van huishoudelijke apparaten, draadloze netwerken (wi-fi), DECT telefoons, GSM en UMTS zenders en hoogspanningsleidingen.

–Geopathische invloeden zoals

*Aardstralen

*Wateraders

*Aardbreuklijnen

–Entiteiten (geesten, spoken)”

Wetenschappelijk bewijs voor de vermeende werking van het aangeprezen product ontbreekt.

 

Het verweer

 

Steeds meer onderzoek toont aan dat elektromagnetische straling een gezondheidsrisico vormt. Adverteerder heeft zelf onderzoek gedaan met de op zeezout gebaseerde producten “naar het effect van neutralisatie van elektromagnetische straling op het ziekteverzuim”. Statistische analyse door een onafhankelijk bureau maakte duidelijk dat de ziekteverzuimdaling significant was. Daarmee is de werking van deze producten door wetenschappelijk onderzoek onderbouwd. Adverteerder heeft er steeds naar gestreefd om niet in te spelen op eventuele angstgevoelens, maar de werkelijkheid is duidelijk verontrustender dan in de uiting wordt gesteld.

De door klager geciteerde tekst is gebaseerd op gebruikerservaringen van klanten.

 

Het oordeel van de Commissie

 

In de gewraakte uiting wordt gesproken over in huis aanwezige “straling en andere belastende omgevingsinvloeden”, waardoor men zich -kort gezegd- thuis niet meer kan ontspannen. De Benzoliet Octaëder kan deze negatieve omgevingsinvloeden opheffen en de woning neutraliseren, aldus de strekking van de uiting.

Enig voorbehoud wordt daarbij ten aanzien van het te verwachten effect niet gemaakt. Echter,  adverteerder heeft zich, naar hij heeft laten weten, bij de in de uiting aan het product toegeschreven werking gebaseerd op gebruikerservaringen van klanten. Voor de aannemelijkheid van de in een uiting aan een product toegeschreven werking kan men zich evenwel niet met succes beroepen op de ervaring die gebruikers van dat product daarmee hebben.

 

Ten aanzien van de door adverteerder overgelegde “Statistische analyse van ziekteverzuimdaling bij een Nutsbedrijf gedurende de eerste 12 maanden na plaatsing Benzoliet” van Drs. P.W.V. Veraart, gedateerd maart 1996, overweegt de Commissie dat  daarmee evenmin aannemelijk is gemaakt dat het aangeprezen product de werking heeft die daaraan in de uiting wordt toegeschreven.

 

Blijkens het voorgaande is onjuiste informatie verstrekt als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden zijn de uitingen misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uitingen in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken