a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2012/00824

Datum:

02-10-2012

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de aan klager per post toegezonden reclame-uiting in briefvorm van Prescan met als onderwerp “Geniet gerust van onze speciale prijs voor de Total Body Scan”.

 

De klacht

 

Klager maakt in de eerste plaats bezwaar tegen de teneur van de brief betreffende een “aanbieding” voor een medisch onderzoek, omdat deze inspeelt op gevoelens van angst. Klager maakt voorts bezwaar tegen het ongewenst toesturen van de geadresseerde reclame, terwijl hij geen klant van Prescan is en geen toestemming voor toezending van de reclame heeft gegeven.

 

Het verweer

 

Adverteerder heeft gemotiveerd verweer gevoerd. Hierop wordt, voor zover nodig, in het oordeel ingegaan.

 

Het oordeel van de voorzitter

De voorzitter is van oordeel dat de Reclame Code Commissie de klacht zal afwijzen, en overweegt daartoe het volgende.

 

In de uiting wordt de Total Body Scan, “een uitgebreid onderzoek waarbij de meest vitale lichaamorganen worden gescreend”, aangeboden voor een speciale actieprijs. Over de Total Body Scan wordt onder meer gezegd “(…) hebben velen hierdoor erger kunnen voorkomen. Anderen genieten na afloop geruster, hetgeen ook vaak als gezondheidswinst wordt ervaren” en “de kans op genezing is groter als een ziekte eerder wordt ontdekt! (Bron: KWF Kankerbestrijding)”.

Naar het oordeel van de voorzitter kan van deze mededelingen, gelet op de aard van het aangeboden product en de context waarin de mededelingen worden gedaan, niet worden gezegd dat deze zonder te rechtvaardigen redenen appelleren aan gevoelens van angst in de zin van artikel 6 van de Nederlandse Reclame Code. Dit gedeelte van de klacht wordt daarom afgewezen.

 

Voor zover de klacht betrekking heeft op het ongevraagd toezenden van de onderhavige reclame-uiting aan klager wordt de klacht eveneens afgewezen. Niet is gesteld of gebleken dat klager aan Prescan schriftelijk heeft meegedeeld geen geadresseerde reclame meer te willen ontvangen, zoals bedoeld in artikel 14 van de Code Brievenbusreclame, Huissampling en Direct Response Advertising (CBR). Evenmin is gebleken dat klager door middel van inschrijving in het Post Register heeft laten weten geen ongevraagde reclame via Direct Mail te willen ontvangen. Gelet hierop kan niet worden geoordeeld dat adverteerder de geadresseerde reclame niet aan klager had mogen toezenden. De voorzitter heeft nota genomen van de mededeling van Prescan dat zij klager naar aanleiding van deze klacht uit haar adressenbestand zal verwijderen.

 

Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing van de voorzitter
 

 

De voorzitter wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken