a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2012/00973

Datum:

19-12-2012

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

 

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een televisiecommercial op Tel Sell voor Alcachofa Slimming Shots, waarin onder meer wordt gesteld:

 

“Slimming Shots is een natuurlijk product met artisjokken en 15 andere ingrediënten die gezamenlijk hebben bewezen een goede invloed op de gezondheid te hebben en helpen om af te vallen met echte, blijvende resultaten”

 

“U zult snel en eenvoudig kilo’s afvallen in slechts enkele dagen”,

 

“Stelt u zich eens voor om kilo’s kwijt te raken in slechts enkele dagen zonder dat u het risico loopt uw gezondheid te schaden.”

 

“De in Slimming Shots aanwezige zuren kunnen het cholesterol niveau en de bloeddruk verlagen waardoor de kans op ernstige aandoeningen als hartaanvallen en beroertes kan worden verkleind. (…) Een laag bloedsuikergehalte voorkomt en vertraagt ziekteprocessen. (…) En daarnaast is Slimming Shots een natuurlijk diuretisch product.”

 

“Slimming Shots heeft bewezen een effectief middel te zijn tegen obesitas.”

 

“Ik zag meteen resultaat”, “Het enige echte dat echt werkt”, “Val moeiteloos meerdere kledingmaten af” en “U kunt meerder kilo’s verliezen in slechts een week”.

 

De klacht

 

1) In de commercial wordt de suggestie gewekt dat het volledige aankoopbedrag wordt teruggestort indien men binnen 3 dagen geen resultaat ziet. Toen klager het aankoopbedrag wou terugvorderen, kreeg hij van adverteerder te horen dat een dergelijke garantie nooit is gegeven.

 

2) De commercial wekt de indruk dat het product werkt. Nadat klager het product 24 dagen lang volgens voorschrift heeft gebruik, is hij niet afgevallen. Klager acht de uiting daarom misleidend.

 

De reactie van de Keuringsraad KOAG/KAG

De Keuringsraad heeft laten weten dat de bestreden reclame-uiting onder de competentie van de Keuringsraad Aanprijzing Gezondheidsproducten valt, maar niet ter preventieve toetsing aan de Keuringsraad is voorgelegd en derhalve niet van een toelatingsnummer is voorzien. Zou de uiting wel ter beoordeling zijn voorgelegd, dan zou deze niet van een toelatingsnummer zijn voorzien, aangezien gebruik wordt gemaakt van medische claims en er dus sprake is van strijdigheid met artikel 10 van de Code Aanprijzing Gezondheidsproducten (CAG), dat als basis de artikelen 19 en 20 van de Warenwet heeft. In de uiting worden aan het product geneeskundige eigenschappen toegedicht, wat in strijd is met artikel 6 CAG en artikel 84 van de Geneesmiddelenwet.

Bovendien lijken enkele claims onaannemelijk en misleidend, zodat tevens sprake is van strijdigheid met artikel 7 CAG.

 

Het verweer

 

1) Adverteerder stelt dat in de uiting geen geld terug garantie wordt gegeven, en veronderstelt dat klager in de war is met een vergelijkbaar product dat bij een andere aanbieder wordt aangeboden en waarbij wel een dergelijke garantie wel wordt gegeven.

 

2) Adverteerder stelt dat de werkzame stof cynarine wel degelijk bekend staat als behulpzaam tegen verschillende aandoeningen en verwijst naar een website waar naar onderzoeken gezocht kan worden met behulp van het trefwoord ‘cynarine’. Bovendien worden er in de uiting geen medische claims gedaan, maar alleen aangegeven dat wanneer men overgewicht kwijt raakt, mogelijk, kwalen die door het overgewicht kunnen optreden zouden kunnen worden voorkomen.

 

Het oordeel van de voorzitter

1)  Het is de voorzitter niet gebleken dat in de onderhavige televisiecommercial wordt gesteld of gesuggereerd dat het aankoopbedrag wordt gerestitueerd indien het product geen werking blijkt te hebben. Dit gedeelte van de klacht mist derhalve feitelijke grondslag en wordt afgewezen.

 

2)  In de bestreden uiting wordt met betrekking tot het product Alcachofa Slimming Shots onder meer het volgende gesteld: “Slimming Shots heeft bewezen een effectief middel te zijn tegen obesitas.” en “De in Slimming Shots aanwezige zuren kunnen het cholesterol niveau en de bloeddruk verlagen waardoor de kans op ernstige aandoeningen als hartaanvallen en beroertes kan worden verkleind. (…) Een laag bloedsuikergehalte voorkomt en vertraagt ziekteprocessen. (…) En daarnaast is Slimming Shots een natuurlijk diuretisch product.” Ingevolge artikel 20 lid 2 onder a van de Warenwet is het verboden eet- en drinkwaar aan te prijzen met gebruikmaking van vermeldingen of voorstellingen, die aan de waar eigenschappen toeschrijven inzake het voorkomen, behandelen of genezen van een ziek­te van de mens, of die toespelingen maken op zodanige eigenschappen. De hiervoor genoemde mede­delingen dienen naar het oordeel van de voorzitter te worden aangemerkt als verboden claims in de zin van artikel 20 lid 2 onder a van de Warenwet. De uiting is daarom in strijd met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

 

3) De mededelingen “Stelt u zich eens voor om kilo’s kwijt te raken in slechts enkele dagen..”, “Ik zag meteen resultaat”, “Het enige echte dat echt werkt”, “Val moeiteloos meerdere kledingmaten af” en “U kunt meerder kilo’s verliezen in slechts een week” dienen naar het oordeel van de voorzitter aangemerkt te worden als gezondheidsclaims in de zin van artikel 2 lid 5 van de EG Verordening nr. 1924/2006 inzake voedings- en gezondheids-claims (hierna: de Claimsverordening). Op grond van artikel 12 sub b van de Claims-verordening zijn gezondheidsclaims die zinspelen op de snelheid of mate van gewichts-verlies bij voorbaat niet toegestaan. Gelet hierop acht de voorzitter de aangehaalde claims ten aanzien van gewichtsverlies in strijd met artikel 12 sub b van de Verordening, en daarmee in strijd met de wet als bedoeld in artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

 

4) Nu de bestreden uiting reeds op grond van hetgeen hiervoor is overwogen in strijd met de NRC wordt geacht, komt de voorzitter aan de beoordeling van (een voldoende onderbouwing van) de werking van het aangeprezen product niet toe.

 

De beslissing van de voorzitter

 

Op grond van het voorgaande onder 2) en 3) acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 2 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wordt de klacht afgewezen.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken