a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Dossiernr:

2012/00328A

Datum:

04-06-2012

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden uiting

 

Het betreft een televisie-commercial waarin reclame wordt gemaakt voor de ‘Shark, de stoomreiniger, die de vloeren in uw huis reinigt en desinfecteert’.

 

Onder meer wordt gezegd: “De shark (…)doodt 99% van de E-Coli, Salmonella en H1N1 bacteriën”.

Te zien is een vrouw die haar vloeren reinigt met een ‘Shark’. In één van de scènes zit een peuter op de grond.

 

De klacht

 

De klacht luidt – samengevat – als volgt.

 

1. H1N1 is een virus.

2. Met een stoomreiniger kunnen geen virussen worden bestreden die via de lucht tussen zoogdieren migreren en zich dus niet op de vloer bevinden.

3. De E-coli bacterie zit in besmet drinkwater en bevindt zich evenmin op een droge vloer.

4. Salmonella zit in bedorven vlees of eieren en dus ook niet op de vloer van een woning.

 

Klager is van mening dat aldus sprake is van onjuiste informatie die, in combinatie met het tonen van peuters, beneden alle peil is.

 

Het verweer

 

De klacht is gemotiveerd weersproken. Voor zover van belang voor deze beslissing zal hierop in het oordeel worden ingegaan.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Nu namens zowel JML als adverteerder is aangevoerd dat JML slechts distributeur is van de Shark stoomreiniger en dat niet JML, maar adverteerder verantwoordelijk is voor de in Nederland uitgezonden commercials en nu ook niet anderszins is gebleken dat JML hiervoor verantwoordelijk moet worden geacht, heeft de Commissie in deze zaak uitsluitend Euro-Pro als adverteerder aangemerkt.

 

Met betrekking tot de inhoud van de klacht oordeelt de Commissie als volgt.

 

Ad 1.

Nu in de uiting wordt gezegd dat door het apparaat – onder meer – de H1N1 ‘bacteriën’ worden gedood en nu als onweersproken is komen vast te staan dat H1N1 niet door een bacterie, maar door een virus wordt veroorzaakt, is de reclame-uiting op dit punt onwaar. Gelet op het voorgaande dient te worden geoordeeld dat de uiting op dit punt in strijd is met de waarheid, als bedoeld in artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code.

 

Ad 2t/m 4.

Met betrekking tot klagers stelling dat het product niet zou werken omdat virussen zich door de lucht verspreiden en niet op de grond en omdat de genoemde bacteriën zich niet op de grond zouden bevinden, heeft adverteerder, gemotiveerd en onderbouwd aan de hand van verschillende stukken – samengevat en voor zover relevant – het volgende aangevoerd.

 

H1N1

Adverteerder betwist dat het H1N1 virus uitsluitend in de lucht voorkomt en wordt overgedragen en niet op de vloer aanwezig kan zijn. Net zoals voor bacteriën kunnen vloeren ook broedplaatsen zijn voor andere micro-organismen, zoals het virus dat H1N1 veroorzaakt.

Als een feit van algemene bekendheid kan volgens adverteerder worden beschouwd dat mensen ook door het aanraken van oppervlaktes kunnen worden besmet door het virus, omdat het, in de vorm van druppeltjes, niet in de lucht blijft hangen, maar neerkomt op diverse oppervlaktes, daar aanwezig blijft en actief is.

 

In dit kader verwijst adverteerder naar een door haar overgelegd fact sheet van het ‘Center for Disease Control and Prevention’ en naar informatie op de website www.flu.gov van de U.S. Department of Health & Human Services over verspreiding van het griepvirus en de bestrijding van besmettingen, waaruit blijkt dat het H1N1 virus aanwezig kan zijn op vloeren.

 

E-coli

Met betrekking tot hetgeen klager aanvoert omtrent de E-coli bacterie stelt adverteerder – samengevat – het volgende.

 

De bacterie wordt primair op mensen overgedragen door het eten van besmet voedsel, maar ook door vervuilde bereiding, het gebruik van besmet keukengerei of door het op een andere manier binnen krijgen van de bacterie. De bacterie kan gemakkelijk worden overgedragen van het ene oppervlak naar het andere. De dragers van de bacterie komen veel voor in de keuken. Daarnaast komt het vaak voor dat deze dragers op de vloer vallen, waardoor de E-coli bacterie wordt overgedragen op het vloeroppervlak. Ook kan de bacterie door huisdieren op de vloer worden achtergelaten, door etensresten, slijm of resten van uitwerpselen. De Wereldgezondheidsorganisatie(WHO) beveelt dan ook aan om alle oppervlaktes in de keuken nauwgezet schoon te maken om besmetting met de bacterie te voorkomen. Daarnaast is het een feit van algemene bekendheid dat de keukenvloer één van de meest vieze plekken in een huis is. Door diverse wetenschappers is hier uitgebreid onderzoek naar gedaan. Aldus kan volgens adverteerder niet worden betwist dat E-Coli kan voorkomen op de vloer.

 

In dit verband verwijst adverteerder naar het door haar overgelegde feitenoverzicht van de WHO betreffende E-coli. Voorts verwijst adverteerder naar een door haar aangehaald artikel in de ‘Chicago Tribune’ van food scientist Paul Dawson van de Clemson University in de Verenigde Staten en Professor HarleyRotbart van de Medische Universiteit in Colorado en auteur van het boek “Germ ProofYourKids”. Tot slot verwijst zij in dit verband naar door haar bijgevoegde informatie op de website www.health24.com.

 

Salmonella

Met betrekking tot de Salmonella bacterie stelt adverteerder dat ook deze bacterie in voedselproducten voorkomt. Voorts voert adverteerder aan dat Salmonella ook op levenloze objecten kan voorkomen, zoals vloeren die in contact zijn geweest met bijvoorbeeld rauw gevogelte. Bovendien laat men dragers van de bacterie vaak op de keukenvloer vallen, of komt Salmonella via huisdieren op de vloer terecht.

 

Omdat Salmonellose (de ziekte die door Salmonella wordt veroorzaakt), vaker voorkomt bij kinderen en baby’s, is het nog meer van belang dat vloeren goed zijn schoongemaakt.

 

In verband met het voorgaande verwijst adverteerder naar de door haar overgelegde feitenoverzichten van de WHO en van de Universiteit van Cornell over Salmonella. Ook verwijst adverteerder naar het “Salmonella-onderzoek in huishoudens met salmonellose bij zuigelingen”, dat is gepubliceerd in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde, waarin wordt meegedeeld dat Salmonella zich kan bevinden op verschillende oppervlakten in met name de keuken, waaronder de vloer. Het artikel waarin dit onderzoek wordt beschreven, wordt door adverteerder overgelegd.

 

Op grond van het voorgaande is de Commissie van oordeel dat adverteerder voldoende aannemelijk heeft gemaakt dat ook via de vloer besmetting met het N1H1 virus en de genoemde bacteriën zou kunnen ontstaan. De klachten zoals genoemd onder 2, 3 en 4 treffen derhalve geen doel.

 

Het feit dat in de commercial een peuter wordt getoond leidt op zichzelf niet tot het oordeel dat sprake is van strijd met de Nederlandse Reclame Code.

 

Gelet op het voorgaande beslist de Commissie als volgt.

 

De beslissing

 

Op grond van het onder 1. geoordeelde acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met de waarheid. De Commissie beveelt adverteerder aan om niet meer op dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.