a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2009/00318A

Datum:

15-06-2009

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Radio

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een radiocommercial voor 1888 nummerinformatie waarin onder meer wordt gezegd:

“U staat op de golfbaan en slaat per ongeluk uw allerlaatste balletje over het hek, kei­hard tegen het hoofd van een argeloze wandelaar. Dus u belt 1888 nummerinformatie.”

 

Vervolgens zegt een man tegen een telefoniste:

“Ik zoek het telefoonnummer van Golfstore hole in one. Ik heb geen ballen meer.”

 

De klacht

 

In het geval men keihard een golfballetje tegen het hoofd van een voorbijganger slaat, dient men zich zorgen te maken over de voorbijganger in plaats van dat men op zoek gaat naar het telefoonnummer van een Golfstore. In het kader van de huidige campagne van SIRE is de radiocommercial niet toe­laat­baar, omdat daarin asociaal en hufterig gedrag als grappig wordt voorgesteld. De commercial is in strijd met de goede smaak en het fatsoen, de goede zeden, vormt een bedreiging voor de geeste­lijke en/of lichamelijke volksgezondheid en schaadt het vertrouwen in reclame.

 

Het verweer

 

De radiocommercial is ironisch en humoristisch bedoeld. Om die reden wordt in de commer­cial een situatie beschreven die niet op de realiteit is gestoeld. Juist de absurditeit maakt dat de radiocommercial als ludiek wordt ervaren. De situatie die in de radiocommercial wordt omschreven, zal door iedereen herkend worden als (bewust) asociaal gedrag. Het is zeker niet de bedoeling van de commercial om dat gedrag als aanvaardbaar voor te houden.

Het oordeel van de Commissie

 

a)  De Com­mis­sie stelt zich terughoudend op bij de beoordeling van de vraag of een re­cla­me-uiting in strijd is met de goede smaak en het fatsoen dan wel of de uiting in strijd is met de goede zeden, dit ge­let op het subjectieve ka­rakter van deze criteria.

 

b)  In de radiocommercial wordt de situatie beschreven dat een golfspeler keihard zijn laat-ste golfballetje tegen het hoofd van een argeloze wandelaar slaat. Anders dan men zou ver­wach­ten, bekommert de golfer zich vervolgens niet om de wandelaar, maar gaat hij “dus” bellen om nieuwe golfballetjes te bestellen. Naar het oor­deel van de Commissie is hier geen sprake van een realistische situatie. Dit blijkt ook uit het vervolg van de radiocommercial waarin een man (blijkbaar de golfspeler) tegen de telefoniste zegt dat hij het telefoonnum-mer van “Golfstore hole in one” wil, omdat hij geen ballen meer heeft. Dui­de­lijk is dat de ra­dio­commercial humoristisch is bedoeld. Van de commercial gaat naar het oordeel van de Commissie niet de boodschap uit dat het daarin omschreven gedrag aan­vaardbaar is.

 

c)  Op grond van het voorgaande, en gelet op de onder a) be­doel­de terug­hou­dendheid, is

de Com­missie van oordeel dat de radiocommercial de gren­zen van het toe­laatbare niet over­schrijdt. De radiocommercial is voorts niet van dien aard, dat deze een bedreiging vormt voor de gees­telijke en/of lichamelijke volksgezondheid. Duidelijk is immers dat de commercial niet serieus is bedoeld. Evenmin kan worden gezegd dat de radiocommercial het vertrouwen in reclame schaadt.

 

d)  De Commis­sie heeft er overigens begrip voor dat de onderhavige radiocommercial niet door iedereen wordt gewaardeerd, maar dit kan niet tot een ander oor­deel in deze zaak leiden.

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken