a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Schoonheid, cosmetica en persoonlijke verzorging

Dossiernr:

2013/00929

Datum:

23-12-2013

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Schoonheid, cosmetica en persoonlijke verzorging

Motivatie:

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een televisiereclame voor Durex pleasure gel die als volgt kan worden samengevat.

Vanuit een omhelzing met haar man staat een vrouw ’s ochtends met een gelukzalige blik op uit bed. Op haar werk blijft de vrouw glimlachen, zowel staande achter de kopieermachine als wanneer een collega koffie op haar kleding knoeit.

Al glimlachend rijdt de vrouw naar huis. Daar wacht haar man, zittend op bed met Durex pleasure gel. Na beelden van gel op haar rug, veert de vrouw omhoog, waarna de man haar in de hals kust.

Intussen wordt gezegd:

“Durex pleasure gel, voor een glimlach die bij je blijft. Kies je favoriete pleasure gel en beleef intens plezier. Love seks Durex”.

De klacht

Klaagster zag de reclame om 18.45 uur op RTL4. Zij maakt er bezwaar tegen dat op een tijdstip dat kinderen televisie kijken reclame wordt gemaakt voor een glijmiddel van Durex. Er is een vrouw te zien die “helemaal in extase is”.

Het verweer

Namens adverteerder is onder meer het volgende meegedeeld.

Adverteerder is waakzaam wat betreft de media en tijdstippen waarop reclame voor Durex-producten wordt uitgezonden. Van strijd met de Nederlandse Reclame Code (NRC), meer in het bijzonder de artikelen 2 en 3 NRC, is geen sprake. Producten van het merk Durex, die zijn ontworpen om het seksleven van koppels tot verdere bloei te brengen, genieten grote bekendheid en vertegenwoordigen vanuit volksgezondheidsoogpunt een groot belang voor consument en overheid. Dit idee van welzijn, seksuele ontplooiing en volksgezondheid komt tot uiting in de reclames van adverteerder, waarin nooit schokkende of vulgaire beelden te zien zijn. Integendeel, de leidraad voor alle reclames wordt gevormd door de suggestie en de verbeelding van het speelse. Er wordt uiterst subtiel over seksualiteit gesproken.

Van strijd met de Kinder- en jeugdreclamecode (KJC) is evenmin sprake, omdat de bestreden uiting niet is “gericht tot minderjarigen/jeugdigen”. De reclame werd uitgezonden op RTL4, een zender voor het algemene publiek en tijdens het programma RTL Boulevard, geen programma voor minderjarigen/jeugdigen.

Adverteerder betreurt het dat de uiting mogelijk een kind in zijn fijngevoeligheid heeft gekwetst, maar van strijd met de NRC is geen sprake.

Het oordeel van de Commissie

De Commissie vat de klacht op in die zin dat de uiting in strijd is met de goede smaak en/of het fatsoen, voor zover deze wordt uitgezonden op een tijdstip waarop aannemelijk is dat (jonge) kinderen televisie kijken. Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak en/of het fatsoen stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van die criteria. Met inachtneming van deze terughoudendheid overweegt de Commissie het volgende.

De Commissie stelt voorop dat het op zichzelf niet in strijd is met de NRC, daaronder begrepen de KJC, om op een tijdstip waarop kinderen televisie kijken reclame te maken voor een product op het gebied van seksualiteit, zoals een glijmiddel. De wijze waarop dat in dit geval gebeurt, acht de Commissie niet in strijd met NRC. De onderhavige beelden van een man en een vrouw die kennelijk gebruik maken van het product Durex pleasure gel acht de Commissie niet van dien aard dat de grens van het toelaatbare wordt overschreden, ook niet voor zover de reclame wordt uitgezonden op een tijdstip dat (jonge) kinderen televisie kijken. Meer in het bijzonder is er geen sprake van nadrukkelijk in beeld gebrachte seksuele handelingen.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken