a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2013/00012

Datum:

03-04-2013

Uitspraak:

CVB Afwijzing Vernietigd (gedeeltelijk) (=Aanbeveling (gedeeltelijk))

Product/dienst:

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de aanbieding “€ 79,95 voor een portable LED-projector inclusief verzendkosten (vanaf € 220)” op de website www.groupon.nl.

 

De klacht

 

Klager heeft de volgende bezwaren tegen de uiting:

1) De informatie over de levertijd is niet duidelijk. In de advertentie wordt een levertijd van “circa 3 weken ingaande vanaf 29 oktober 2012” genoemd. Klager heeft de projector al vóór 29 oktober 2012 besteld. De genoemde levertijd is bovendien door de levering van de projector op 23 november 2012 ruim overschreden.

2) In de uiting wordt niet vermeld dat bij de projector slechts een Engelstalige gebruiksaanwijzing wordt geleverd.

 

Het verweer

 

Het verweer wordt als volgt samengevat.

 

Ad 1)

In de uiting wordt aangekondigd dat de levertijd start op 29 oktober 2012. Juist om duidelijkheid te scheppen bij potentiële kopers wordt meegedeeld dat, onafhankelijk van de dag van de online aankoop, het verzenden van de bestelling vanaf een bepaalde datum een bepaald aantal dagen in beslag zal nemen.

Ad 2)

Engels is één van de vijf moderne talen waarin een gebruiksaanwijzing dient te zijn geschreven. De gemiddelde consument weet of had moeten weten dat de meegestuurde gebruiksaanwijzing in een andere taal dan de Nederlandse taal kan zijn. Overigens kan bij de klantendienst van adverteerder een verzoek worden gedaan tot het nasturen van een vertaling dan wel om navraag daarnaar te doen bij het partnerbedrijf dat de levering verzorgt.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Ad 1)

Naar het oordeel van de Commissie wordt de gemiddelde consument door de mededeling “Levertijd bedraagt circa 3 weken, ingaande vanaf 29 oktober 2012” voldoende duidelijk geïnformeerd over de levertijd van de aangeboden LED-projector. In het onderhavige geval is niet gebleken dat de mededeling niet juist is, nu klager de projector op 23 november 2012

– derhalve 3,5 week na 29 oktober 2012 – heeft ontvangen.

Ad 2)

Vast is komen te staan dat bij de aangeboden LED-projector geen Nederlandstalige, maar een Engelstalige gebruiksaanwijzing is gevoegd. De aanwezigheid van een Nederlandse gebruiksaanwijzing bij consumentengoederen als de onderhavige projector is in het huidige maatschappelijke verkeer niet vanzelfsprekend en, naar de Commissie is gebleken, ook niet verplicht. In de uiting worden over de bij het product gevoegde handleiding geen mededelingen gedaan. Dit maakt de uiting naar het oordeel van de Commissie niet misleidend nu, gelet op het voorgaande, het ontbreken van een Nederlandse gebruiksaanwijzing geen essentiële informatie is die in de uiting moet worden opgenomen. Overigens blijkt adverteerder de mogelijkheid te bieden om een Nederlandse vertaling van de handleiding na te sturen.

 

Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing van de Reclame Code Commissie van 8 februari 2013

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

 

Het College van beroep [beslissing 3 april 2013]

 

De grieven

           

Het College vat deze als volgt samen.

Appellant stelt dat het oordeel van de Commissie dat het niet verplicht is om een Ne­derlandstalige gebruiksaanwijzing bij een apparaat als het onderhavige te ver­strekken onjuist is. Volgens appellant is op grond van de wetgeving bij een appa­raat als het onderhavige, dat is gebouwd voor een hogere wisselspanning dan 50V, een Nederlandstalige ge­bruiks­aan­wijzing verplicht. Daarnaast stelt appellant dat mil­joe­nen Nederlanders niet in staat zijn een gebruiksaanwijzing in de Engelse taal te le­zen. Deze personen worden benadeeld doordat zij niet van tevoren worden geïn­formeerd over het feit dat een Nederlandstalige gebruiksaanwijzing ontbreekt.

 

Het antwoord in appel

 

De grieven zijn gemotiveerd weersproken. Groupon voert, samengevat, aan dat

het  niet aan het College is om inhoudelijk te toetsen of er een wettelijke verplichting bestaat om een Nederlandstalige ge­bruiksaanwijzing bij het onderhavige apparaat te leveren. Deze kwestie be­hoort niet tot de beoordelingsruimte van de Neder­land­se Reclame Code, immers staat los van de vraag of het nalaten van enige melding omtrent het ontbreken van een Nederlandstalige gebruiksaanwijzing meebrengt dat de reclame oneerlijk is. Voorts maakt appel­lant ten onrechte geen onderscheid tus­sen het bedrijf dat het product aanbiedt en Groupon als advertentieplatform. Indien er een verplich­ting bestaat tot het verstrekken van een Nederlandstalige gebruiks­aanwijzing, rust deze niet op Groupon maar op het bedrijf dat het product aanbiedt. Het feit dat de handleiding niet tevens in de Nederlandse taal is, kan niet als essen­tiële informatie worden beschouwd. In het huidige maatschappelijke verkeer is de aanwezigheid van een Nederlands­talige gebruiksaan­wijzing niet vanzelfsprekend. Dat een groot deel van de bevolking de Engelse taal niet machtig is en benadeeld wordt door het feit dat geen Neder­lands­talige handleiding wordt bijgeleverd, valt buiten het beoordelingskader van deze procedure.

 

Het oordeel van het College

 

1. Gelet op de strek­king van de inleidende klacht voor zover in beroep aan de orde, te weten dat ad­verteerder de con­­sument had dienen te informeren over het ontbreken van een ge­bruiks­aanwijzing in de Nederlandse taal, zal het College beoorde­len of het feit dat het onder­havige appa­raat zonder Nederlandstalige instructie wordt ge­leverd, voor de ge­mid­delde consument essentiële informatie betreft in de zin van artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederland­se Reclame Code (NRC). Dit artikel dient, nu spra­ke is van een uit­nodiging tot aankoop, te worden bezien in samen­hang met de aanvul­lende in­formatieverplichtingen als vermeld in artikel 8.4 NRC.

 

2. Naar het oordeel van het College zal de gemiddelde consu­ment die het onderhavi­ge apparaat naar aanleiding van de betrokken reclame-uiting bestelt, er­van uit­gaan dat bij het apparaat een Nederlandstalige gebruiksaanwijzing zal worden gele­verd. Hierbij is van belang dat sprake is van een Ne­der­landstalige reclame-uiting op de website van het Neder­landse bedrijf Groupon met een “.nl” exten­sie. Dat Groupon, naar zij stelt, in het onderhavige geval als adver­tentie­plat­form voor – kennelijk – een aan­bieder uit Groot-Brittannië handelt, zal de gemiddel­de con­sument ontgaan. Het College oordeelt dat Groupon zich in de uiting in feite als ad­ver­teer­der pre­senteert. Uit de enkele vermelding dat het retouradres zich in het Verenigd Konink­rijk bevindt, zal de gemiddelde consument niet afleiden dat het in feite een adver­ten­tie van een buitenlandse aanbieder betreft en dat Groupon slechts een “advertentie­plat­form” is.

 

3. Het ontvangen van een Nederlandstalige gebruiksaanwijzing bij de aankoop van het apparaat zal door de gemiddelde consument voorts als vanzelfsprekend worden be­schouwd, nu sprake is van een technisch product dat blijkens de afbeelding in de uiting diver­se toetsen bevat. Ge­bruiksaan­wijzin­gen die zien op het ge­bruik van een dergelijk pro­duct bevatten, naar alge­meen bekend kan wor­den verondersteld, tech­ni­sche termen en verwijzingen met betrekking tot het gebruik en de veiligheid. Van de gemiddelde con­sument kan niet een dusdanig ken­nisniveau van de Engelse taal worden verwacht, dat hij moeite­loos en foutloos ken­nis neemt van Engels­talige tech­nische termen en verwijzingen. Gelet hierop is een Nederlandstalige instructie voor de gemiddelde consument in het onderhavige geval noodzakelijk en zal hij er­van uitgaan dat hij een dergelijke in­structie ontvangt. Een Nederlandstalige instruc­tie is in dit geval ook verplicht gesteld wegens de belangen van de consument. Dit volgt uit het feit dat appellant uit­druk­kelijk en onweer­sproken heeft gesteld dat het appa­raat is ge­bouwd voor een hogere wis­sel­spanning dan 50 V. Uitgaande hiervan en het feit dat het appa­raat blijkbaar is be­doeld voor laagspan­ning (minder dan 1.000 V), is sprake van een elektro­tech­nisch product in de zin van ar­tikel 1 aan­hef en onder a sub 1° van het Warenwetbesluit elek­tro­tech­nische pro­dukten. Ingevolge artikel 3 lid 1 van dit be­sluit dienen dergelijke producten ten minste te voldoen aan de in de bij­lage bij het besluit opgenomen eisen, waar­onder de vol­gende eis: “a. gegevens waarvan de ken­nis voor een juist en veilig ge­bruik (waar­onder on­der­houd) van het produkt nood­­zakelijk is, moeten duidelijk en in de Ne­der­landse taal zijn aangegeven op het produkt of, indien dat niet mogelijk is, op een daarbij ge­voegde instructie”.

 

4. Het College is op grond van het voorgaande van oordeel dat het feit dat geen Ne­der­landstalige gebruiksaanwijzing bij het apparaat wordt geleverd, essentiële infor­matie betreft die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd be­sluit over de transactie te nemen als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). De gemiddelde consu­ment kan immers zonder deze (wet­telijk verplichte) informatie niet althans onvoldoende in staat worden ge­acht om het apparaat op een juiste en veilige wijze te bedienen. Het voor de re­cla­me gebruikte medium (website) bevat geen rele­vante beperking om de consument adequaat te informeren over het ontbreken van een Nederlandstalige instructie. Nu sprake is van een omissie in de zin van artikel 8.3 aanhef en onder c NRC en het College van oordeel is dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht zou kunnen worden een besluit over een trans­actie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Het College komt aldus tot een ander oordeel dan de Commissie. Der­halve wordt beslist als volgt.

 

De beslissing van het College van Beroep

 

Het College vernietigt de beslissing van de Commissie uitsluitend voor zover daar­tegen beroep is inge­steld. Het College acht de bestreden uiting in zoverre in strijd met artikel 7 NRC wegens het ontbreken van informatie waaruit blijkt dat bij het onder­ha­vige apparaat geen Nederlandstalige gebruiks­aanwijzing wordt geleverd. Het Col­lege beveelt Groupon aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Het College handhaaft de beslissing voor het overige.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken