a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Dossiernr:

2011/01099-I

Datum:

20-12-2011

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de website www.groupon.nl waarop een voucher ter waarde van € 29,00 wordt aangeboden, waarmee men een vliegticket bij Air Fast Tickets kan kopen.

 

De klacht

 

De klacht richt zich tegen de mededeling “Exclusief luchthavenbelasting, brandstoftoeslagen en overige belastingen, af te rekenen op de website met creditcard (gemiddeld circa  € 80,- voor een retourvlucht).”

Klaagster kwam op de website voor deze bijkomende kosten alleen bedragen van

€ 175,- tegen. Gelet hierop acht zij het onjuist om te spreken over een bedrag van “gemiddeld  € 80,-”.

 

Het verweer

 

Adverteerder sub 1 heeft van 6 bestemmingen een uitdraai overgelegd waarvan de  bijkomende kosten liggen tussen € 57,28 en € 87,09.  

 

Adverteerder sub 2 heeft laten weten dat het aanbod, met inbegrip van de daaronder staande voorwaarden, duidelijk is. Het daarin genoemde bedrag van € 80,- is een indicatie van de genoemde bijkomende kosten. Dit geeft bij benadering aan op welk bedrag men voor een retourvlucht extra moet rekenen.

 

Het oordeel van de Commissie   

 

Adverteerder sub 1 noemt slechts 6 bestemmingen waarvan de bijkomende kosten liggen rond de € 80,-.

Adverteerder sub 2 voert aan dat genoemd bedrag van € 80,- slechts bij benadering aangeeft aan welk bedrag men, ter zake van de bijkomende kosten, moet denken.

In de uiting staat echter dat de bijkomende kosten “gemiddeld € 80,- voor een retourticket” bedragen en de juistheid daarvan is door de adverteerders niet aangetoond. 

 

Op grond van bovenstaande overweging is in de uiting voor de gemiddelde consument onjuiste informatie verstrekt als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. 

 

De beslissing

 

Op grond van het hiervoor overwogene acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerders aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken