a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Dossiernr:

2014/00036

Datum:

03-03-2014

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de aanbieding op adverteerders website www.groupon.nl (subpagina http://travel.groupon.nl) met de kop:

“ Verblijf bij Disneyland® Paris

Magisch verblijf in het Algonquin Explorers-hotel naar keuze met toegang tot de thema-

parken (vanaf € 89 voor 4 personen)”.

De klacht

Toen klaagster één nacht in het hotel en één dag toegang tot Disneyland Parijs voor vier personen wilde boeken, bleek de prijs niet € 89,- te bedragen, zoals zij naar aanleiding van de kop van de uiting verwachtte, maar € 349,-. De genoemde prijs van € 89,- geldt indien alleen een overnachting in het hotel wordt geboekt. Pas bij het verder naar beneden scrollen in de uiting wordt duidelijker beschreven dat de aanbieding het hotel betreft en dat er een mogelijkheid is om toegangskaartjes voor Disneyland Parijs erbij te kopen.

Klaagster interpreteerde de kop aldus dat de aanbieding inclusief toegang tot de themaparken is en dat Algonquin Explorers hotel een hotelketen is met verschillende hotels in de buurt van Disneyland Parijs waaruit kan worden gekozen.

Het verweer

In de kop van de aanbieding wordt gesproken over het hotel (enkelvoud) en over de keuze om samen met de hotelovernachting(en) toegangskaarten voor het park aan te schaffen. De interpretatie die klaagster aan de kop geeft is daarom niet mogelijk. Er wordt een ‘vanaf-prijs’ genoemd, waaruit men redelijkerwijs kan afleiden dat er verschillende opties zijn.

Om deze opties zo helder mogelijk weer te geven worden op de webpagina, onder de kop “kies uit verschillende opties”, alle mogelijke opties genoemd. Daarnaast is in de ‘highlights’ de zinsnede “Naar keuze met toegang tot Disneyland® Paris” opgenomen.

De consument heeft alle benodigde informatie voor het nemen van een geïnformeerd besluit over de transactie. De reclame-uiting is daarom niet misleidend.

Het oordeel van de Commissie

De aanbieding “Magisch verblijf in het Algonquin Explorers-hotel naar keuze met toegang tot de themaparken (vanaf € 89 voor 4 personen)” wekt naar het oordeel van de Commissie de indruk dat de genoemde vanaf-prijs van € 89,- de laagste prijs is waarvoor men een hotelovernachting voor vier personen naar keuze kan combineren met toegangskaarten voor Disneyland Parijs. Als erkend is echter komen vast te staan dat de geadverteerde (vanaf)prijs van € 89,- alleen betrekking heeft op een overnachting in het genoemde hotel, zonder toegang tot de themaparken. Nu dit niet blijkt uit de kop, die door de grote, vetgedrukte letters sterk de aandacht trekt, acht de Commissie de uiting onduidelijk ten aanzien van de prijs van het aangeboden product als bedoeld in de aanhef en onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument door de kop van de aanbieding ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Dat in het vervolg van de uiting de verschillende opties met bijbehorende prijzen worden vermeld, neemt het misleidende karakter van de kop van de aanbieding niet weg.

Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken