a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Schoonheid, cosmetica en persoonlijke verzorging

Dossiernr:

2014/00587-I

Datum:

11-09-2014

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Schoonheid, cosmetica en persoonlijke verzorging

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een uiting op de website www.groupon.nl waarin spatader-couperose behandelingen bij Laser Company worden aangeprezen. Daarin staat onder meer: “Veilig, beschadigt de huid niet en het resultaat is direct zichtbaar”.

De klacht

Klaagster heeft vorig jaar via Groupon.NL een “deal” gekocht voor een laserbehandeling bij Laser Company. Klaagster is drie maal behandeld en heeft een litteken overgehouden aan de behandelingen. Onlangs verscheen op de website van Groupon.NL opnieuw een uiting van de Laser Company waarin onder meer staat: “Veilig, beschadigt de huid niet en het resultaat is direct zichtbaar”. Klaagster acht de uiting misleidend.

Het verweer van adverteerder sub 1:

De behandeling is veilig en laat geen sporen achter op de huid. Ter onderbouwing hiervan is het artikel: “Response of spider leg veins to pulsed diode laser (810 nm): a clinical, histological and remission spectroscopy study” als bijlage aan het verweer gehecht. Uit de alinea “results” van dit artikel kan worden geconcludeerd dat de laserbehandelingen veilig zijn nu slechts bij een klein percentage van de patiënten een complicatie (littekenvorming) is ontstaan. Het is mogelijk dat patiënten een brandblaartje of een kleine pigmentverschuiving op de huid overhouden aan deze behandeling, zo kan elke behandeling complicaties met zich brengen. Het is echter geen standaardgevolg van deze behandeling zodat de reclametekst niet misleidend is.

 

Het verweer van adverteerder sub 2:

Groupon heeft geen klachten van vergelijkbare aard als die van klaagster ontvangen, terwijl de deal inmiddels 2 keer online heeft gestaan en er meer dan 140 vouchers zijn verkocht. Daarom kan niet worden geconcludeerd dat de behandelingen risico’s met zich brengen. De beschadiging van de huid is door klaagster niet onderbouwd met foto’s of stukken. Bovendien verdwijnen bloedbaren na verloop van tijd vanzelf. Van een onveilige behandeling is dan ook geen sprake.

Het oordeel van de Commissie

1. De Commissie begrijpt de klacht aldus, dat volgens klager de onderhavige uiting misleidend is, nu hierin de indruk wordt gewekt dat de laserbehandelingen veilig zijn en de huid niet beschadigen, terwijl de behandelingen wel degelijk risico’s met zich brengen.

2. In de uiting wordt gesteld dat de laserbehandelingen veilig zijn en de huid niet beschadigen. Laser Company erkent echter dat er een (klein) risico bestaat dat patiënten een brandblaartje of een kleine pigmentverschuiving op de huid kunnen overhouden aan een laserbehandeling. Ook uit het door Laser Company in de klachtenprocedure overgelegde artikel blijkt dat een van de complicaties bij laserbehandelingen littekenvorming kan zijn.

3. Nu in de uiting in absolute zin staat dat de behandelingen veilig zijn en de huid niet beschadigen, terwijl vaststaat dat er een (klein) risico bestaat op complicaties, is de Commissie van oordeel dat er geen juiste informatie is verstrekt over de risico’s van een laserbehandeling als bedoeld onder b van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

4. De Commissie acht beide adverteerders verantwoordelijk nu het een product van adverteerder sub 1 betreft en dit product kennelijk in overleg met haar wordt aangeprezen door adverteerder sub 2.

5. Op grond van het vorenstaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

De Commissie acht op grond van het voorgaande de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerders aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken