a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Vrije tijd, amusement, cultuur en sport

Dossiernr:

2012/00196

Datum:

13-03-2012

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Vrije tijd, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de volgende aanbieding op de website www.groupon.nl:

“3 Dagen bijkomen in 4-sterrenhotel Asteria met een uitgebreid wellness arrangement in Thermen Arcen, ontbijtbuffet en brunchbuffet”.

 

De klacht

 

Bij bevestiging door het hotel van de door klaagster geboekte aanbieding blijkt dat het uitgebreide wellnessarrangement bestaat uit toegang tot het thermaalbad in Arcen voor de duur van anderhalf uur. Omdat de omschrijving “uitgebreid wellnessarrangement” meer suggereert dan een toegangskaart voor anderhalf uur, vindt klaagster de uiting misleidend.

 

Het verweer

 

Met de aanbieding “uitgebreid wellnessarrangement” wordt geen bepaalde tijdsduur van het arrangement beloofd. De woorden “uitgebreid” en “arrangement” impliceren niet een langere duur dan anderhalf uur. In de “highlights” van de deal wordt toegelicht dat het wellness-arrangement  plaatsvindt in Thermen Arcen en dat in het thermaalbad Arcen drie buitenbaden, een binnenbad gevuld met thermaal mineraalwater en uitgebreide saunafaciliteiten met geurcabines zijn.

.

Het oordeel van de voorzitter

De voorzitter is van oordeel dat de klacht de Commissie aanleiding zal geven een aanbeveling te doen, en overweegt daartoe het volgende.

 

De  omschrijving “uitgebreid wellnessarrangement” in de uiting wekt naar het oordeel van de voorzitter de indruk dat sprake is van een zowel qua tijdsduur als qua inhoud meer omvattende aanbieding dan de toegang tot enkele baden en saunafaciliteiten gedurende anderhalf uur.

Aldus gaat de uiting gepaard met voor de gemiddelde consument onduidelijke informatie ten aanzien van de aard van het aangeboden product als bedoeld in artikel 8.2 onder a van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de bestreden uiting de gemiddelde consument ertoe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de voorzitter de uiting misleidend en om die reden oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Het gegeven dat, na het aanklikken van de aanbieding, in de verdere beschrijving onder “Highlights” wordt vermeld over welke faciliteiten Thermen Arcen beschikt, neemt het misleidende karakter van de uiting niet weg.

 

De beslissing van de voorzitter
 

 

Gelet op het vorenstaande acht de voorzitter de bestreden reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken