a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Dossiernr:

2015/00723

Datum:

28-07-2015

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de door adverteerder aan klager gezonden nieuwsbrief van 6 mei 2015 met “Zomeraanbiedingen Stena Line” waaronder de volgende aanbieding:

                            “15 % korting naar Engeland en Ierland!

   Boek nu en profiteer van 15% korting op uw retourovertocht naar Engeland of

   Landbridge naar Ierland! Ook op trein & ferry naar Londen ontvangt u nu 15% korting.

   Deze aantrekkelijke aanbieding is tot 17 mei boekbaar, dus boek snel!”.

 

De klacht

 

Naar aanleiding van genoemde korting heeft klager adverteerders website nauwkeuriger bekeken en daarop onder meer gelezen: “Met het speciale “Landbridge-arrangement” boekt u vier overtochten op basis van retour (over Noordzee en de Ierse zee) voor één voordelige prijs. Daarbij kunt u de Ierse routes met elkaar combineren.”.

Voor het bepalen van klagers reisdata en routes bezocht hij adverteerders webpage “Landbridge naar Ierland” waarop in de prijstabel voor de door klager gewenste reisdagen een bedrag van € 616,- werd genoemd en voor een extra passagier een bedrag van € 86,- werd genoemd, derhalve in totaal € 702,-.

Op basis van deze informatie boekte klager op deze webpage een “Landbridge naar Ierland” bestaande uit de volgende vier overtochten:

Hoek van Holland – Harwich
Liverpool – Belfast
Rosslare – Fishguard en
Harwich – Hoek van Holland.

Klager ging er daarbij vanuit op het totaalbedrag van € 702,- een korting van 15% te krijgen.

Adverteerder liet daarop weten dat de korting van 15% alleen geldt voor de route Hoek van Holland – Harwich, onder verwijzing naar de navolgende op de zomeraanbieding van toepassing zijnde voorwaarde: “15% korting op Economy, Flexi en Premium, Landbridge en Ferry & trein, alleen geldig op de route Hoek van Holland – Harwich en ook geldig op hutten”.

Adverteerder beroept zich hierbij op voorwaarden die voor klager niet terug te vinden zijn en die in strijd zijn met de aan klager toegestuurde reclame-uiting.

Gelet hierop is sprake van misleidende reclame.

 

Het verweer

 

Hoewel de korting, ingevolge de op de zomeraanbieding van toepassing zijnde voorwaarden, alleen geldig is op een retour Hoek van Holland – Harwich, heeft adverteerder, uit coulance, besloten aan klager alsnog 15% korting te geven. 

 

Het oordeel van de voorzitter

 

Naar aanleiding van de nieuwsbrief waarin een overtocht naar Engeland en Ierland wordt aangeprezen met “15% korting op uw retourovertocht naar Engeland of Landbridge naar Ierland!”, mocht klager er vanuit gaan dat hij op de door hem geboekte vier overtochten – via Engeland naar Ierland en weer terug – die op het door klager ontvangen E-ticket ook allemaal met “Landbridge” worden aangeduid, 15% korting zou krijgen.

Adverteerder kan zich niet met succes beroepen op voorwaarden waarnaar bij de aanbieding niet wordt verwezen.

 

Blijkens het voorgaande is in de uiting onjuiste informatie verstrekt over het prijsvoordeel als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing van de voorzitter

 

Op grond van het hierboven overwogene acht de voorzitter de uiting in strijd met  artikel 7 NRC en beveelt hij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken