De bestreden reclame-uiting
Het betreft een advertentie in De Financiële Telegraaf van 21 april 2011, waarin de vernieuwde Jaguar XF wordt aangeprezen met ondermeer de tekst “met krachtige 2.2 liter dieselmotor met 190 pk”.
De klacht
Klager maakt bezwaar tegen het feit dat het motorvermogen alleen in pk’s wordt vermeld zonder vermelding in kW, hetgeen volgens klager in strijd is met de Code voor Personenauto’s (CVP).
Het verweer
Adverteerder stelt bekend te zijn met de code waarin is bepaald dat vermogenscijfers zowel in pk als kW moeten worden weergegeven. In de bestreden advertentie, die een spoedopdracht betrof, is dit niet goed gegaan. In het vervolg zal de code weer zorgvuldig worden nageleefd.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is van oordeel dat de Commissie de klacht zal toewijzen. Hij overweegt daartoe het volgende.
In artikel 1 CVP is bepaald dat indien in reclame-uitingen het motorvermogen wordt vermeld, dit in ieder geval in kilowatts (kW) dient te gebeuren. In de bestreden advertentie is het motorvermogen vermeld in pk en niet (tevens) in kW. Adverteerder heeft derhalve in strijd met artikel 1 CVP gehandeld.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het vorenstaande heeft adverteerder in strijd met artikel 1 CVP gehandeld en de voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.