De bestreden reclame-uiting
Het betreft een gesponsorde post op Facebook waarin het logo en de merknaam ‘Jaguar’ staan met daaronder de tekst: “Ruimte achter. Rijplezier voor. Een verleidelijke en veelzijdige Jaguar. New XF Sportbrake Ontdek hem nu”. Verder wordt naar de website jaguar.nl verwezen en is een foto van de omschreven auto te zien.
De klacht
In de uiting is verzuimd te vermelden dat het om reclame gaat. Op de plek van de notificatie van een gesponsorde post stond alleen een puntje.
Het oordeel van de voorzitter
In artikel 3.a Reclamecode Social Media is bepaald dat reclame via Social Media als zodanig herkenbaar dient te zijn. Anders dan uit de klacht volgt, houdt deze bepaling niet in dat altijd specifiek moet worden vermeld dat het om een gesponsorde post gaat. Deze vermelding is alleen noodzakelijk indien voor het in aanmerking komende publiek onvoldoende duidelijk kan zijn dat het om reclame gaat. In dit geval blijkt echter uit de uiting zeer duidelijk dat het een reclame-uiting van en voor Jaguar betreft. De wijze van aanprijzing van de afgebeelde auto laat hierover geen misverstand bestaan. Om die reden wordt de klacht afgewezen.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.