a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/07.0291

Datum:

11-07-2007

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft de wijze waarop de Nationale Postcode Loterij N.V. klager telefonisch heeft benaderd teneinde hem loten voor de Nieuwjaarsactie te verkopen.

De klacht

Op het telefonische aanbod, waarbij niet direct wordt verteld dat men vanaf dat moment elke maand deelneemt, is men snel geneigd in te gaan. Met name ouderen zullen zich niet realiseren dat men vervolgens iedere week meespeelt zolang men niet opzegt. De wijze waarop reclame wordt gemaakt is in strijd met de artikelen II.1, II.2 en II.3 van de Reclamecode voor Kansspelen (RVK).

Het verweer
(mondeling en schriftelijk)

Het verweer, zoals dit schriftelijk en mondeling is gevoerd, kan als volgt worden samengevat.
In het belscript staat vrijwel letterlijk hoe het gesprek dient te verlopen en klager heeft laten weten dat hij, conform het script, is gewezen op zijn rechten en verplichtingen.
Van strijd met de door klager genoemde artikelen is daarom geen sprake. Drie maal wordt herhaald dat de betaling maandelijks wordt afgeschreven en dat schriftelijk kan worden opgezegd.

Het oordeel van de Commissie

In het door adverteerder overgelegde telefoonscript wordt drie maal gezegd dat men na de gratis maand, automatisch betaald gaat meespelen. Vervolgens wordt in het laatste deel van het gesprek, dat op de band wordt opgenomen met instemming van degene met wie het gesprek is gevoerd, gezegd: “U besluit zelf hoelang u mee wilt spelen, stopzetten van de loten kan te allen tijde, schriftelijk”.
Gelet op het vorenstaande moet de uiting geacht worden voldoende duidelijk te zijn, temeer nu op deze wijze alleen mensen worden benaderd die al deelnemen aan de Postcode Loterij en die derhalve geacht kunnen worden op de hoogte te zijn van het door adverteerder gehanteerde en in het belscript genoemde systeem dat men “na de gratis maand (…) automatisch betaald” maandelijks gaat meespelen, totdat men schriftelijk opzegt.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken