a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/1490/07.0258

Datum:

29-10-2007

Uitspraak:

bevestiging openbare aanbeveling / ALERT

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft de website van Nationale Postcode Loterij N.V., waarop foto’s staan van winnaars van de IJsprijs.

De klacht

Adverteerder maakt zich op de website schuldig aan overtreding van artikel III.2 van de Reclamecode voor Kansspelen (RVK). Op een aantal van de op de website staande foto’s van winnaars staan gezinnen met jonge tot zeer jonge kinderen. Op enkele foto’s staan alleen kinderen. Bedoelde foto’s zijn overduidelijk geposeerd.
Door het College van Beroep is adverteerder op 30 november 2007 (dossier 1429/06.0252) aanbevolen niet meer op deze wijze reclame te maken. Omdat adverteerder zich niet aan deze aanbeveling heeft gehouden, verzoekt klager een openbare aanbeveling te doen.

Het verweer

Tijdens de uitreiking van de IJsprijs kunnen deelnemers foto’s laten maken. Veel deelnemers laten dan een foto van hun kinderen maken. Zij krijgen een bonnetje met het nummer van de foto mee, zodat zij hun foto op de website kunnen terugvinden en deze van de website kunnen afhalen. Dit fotoalbum is geen reclame in de zin van artikel 1 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Van strijd met de RVK is dan ook geen sprake.

De repliek

Iedereen kan de website bekijken. Aan diverse foto’s is te zien dat de fotograaf heeft gevraagd om het ijsbekertje met het Ben&Jerry-logo dan wel de ballon met het NPL IJprijs-logo omhoog te houden, met het logo naar voren. De foto’s zijn dus wel degelijk reclame-uitingen in de zin van de NRC.

Mondelinge toelichting

Mr. Thomas licht het standpunt van adverteerder nader toe en legt pleitaantekeningen over.

Het oordeel van de Commissie (14 juni 2007)

De foto’s staan op adverteerders website en hebben een wervend karakter ten aanzien van adverteerder c.q. de door adverteerder nog te organiseren loterijen. Bovendien is op enkele foto’s adverteerders logo zichtbaar. Nu de bewuste (foto)pagina’s van de website door iedereen en niet alleen door de geportretteerden, kunnen worden bekeken, is sprake van reclame in de zin van artikel 1 NRC.
Voor de foto’s is, naar adverteerder ook niet heeft ontkend, duidelijk geposeerd. Gelet hierop heeft adverteerder, voor zover op de foto’s personen staan die jonger zijn of lijken dan 18 jaar, reclame gemaakt die in strijd is met artikel III.2 RVK.
Aangezien adverteerder zich al eerder aan overtreding van eerdergenoemde bepaling heeft schuldig gemaakt, heeft de Commissie besloten deze uitspraak openbaar te maken.

De beslissing

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel III.2 van de Reclamecode voor Kansspelen. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken en maakt deze uitspraak openbaar.


Regeling:

Artikel III.2 RvK

De grieven

Deze kunnen als volgt worden samengevat.

De Commissie heeft artikel III.2 van de Reclamecode voor Kansspelen die worden aangeboden door vergunninghouders ingevolge de Wet op Kansspelen (RVK) anders toegepast dan de bedoeling is.
De klacht betreft een fotoverslag van een bijeenkomst die regelmatig wordt georganiseerd door de Postcode Loterij, te weten de maandelijkse uitreiking van de IJsprijs.
De kinderen op de foto’s zijn bij die uitreiking aanwezig en poseren op verzoek van hun ouders voor de fotograaf en niet op verzoek van de Postcode Loterij. De foto’s worden niet anders gebruikt dan in de vorm van het fotoverslag. Omdat het gaat om een bijeenkomst van de Postcode Loterij is het logisch dat er wel eens een logo van de Postcode Loterij is te zien.

De mondelinge behandeling

Het standpunt van de Postcode Loterij is nader toegelicht. Benadrukt wordt dat het fotoverslag geen reclame-uiting is; het plaatsen van foto’s op een pagina van de website heeft niet tot doel de verkoop van producten van de Postcode Loterij te bevorderen. De Postcode Loterij wil haar deelnemers door het plaatsen van de foto’s enkel een blijvende herinnering geven aan de feestelijke bijeenkomst in verband met de uitreiking van de IJsprijs.

Het oordeel van het College

1.
De gewraakte uiting houdt onmiskenbaar een aanprijzing in van de Postcode Loterij, in het bijzonder van de door deelname aan deze loterij mogelijk te winnen IJsprijs. In de uiting staat onder de foto’s de wervende tekst “Hele wijken winnen bij de Postcode Loterij” en de foto’s tonen lachende winnaars van de IJsprijs. Nu de desbetreffende pagina’s van de website van de Postcode Loterij voor iedereen toegankelijk zijn, is de aanprijzing openbaar.

2.
Nu in de uiting personen jonger dan 18 jaar zijn afgebeeld en voor de desbetreffende foto’s duidelijk is geposeerd, is de uiting in strijd met artikel III.2 RVK. Dat het poseren voor de foto’s zou gebeuren op verzoek van deelnemers/ouders en niet op verzoek van de Postcode Loterij, leidt niet tot een ander oordeel.

De beslissing

Het College bevestigt de beslissing van de Commissie.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken