a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0053

Datum:

25-03-2008

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft twee geadresseerde reclames van BankGiro Loterij, waarin onder andere het volgende staat:
Uiting 1: “Als deelnemer speelt u al mee met deze actie, maar u kunt uw kansen vergroten door uw kaart meteen te activeren en extra loten te bestellen”.
Uiting 2: “Zoals ik u vorige week schreef, bent u met uw persoonlijke kaartnummer geselecteerd om extra kans te maken op elk uur € 25.000,-. Het enige dat u hiervoor hoeft te doen is uw kaartnummer te activeren”.

De klacht

Adverteerder gebruikt onware poespas van een card met een nummer en ‘activering’ om de consument te misleiden. Het ‘activeren’ bestaat in feite uit het bestellen van extra loten. Ten onrechte wordt gesuggereerd dat men een grote extra kans mist door dit na te laten en dat de “card” enige betekenis heeft.
In dossier 1492/070246A heeft het College van Beroep in een nagenoeg identieke kwestie de uiting in strijd met artikel II.3 van de Reclamecode voor Kansspelen (RVK) geoordeeld.

Het verweer

Dossier 1492/070246A betrof een andersoortige uiting waarin de nadruk werd gelegd op het gelijk zijn van twee pincodes.
Zoals klager zelf constateert, staat het activeren van de card gelijk aan het bestellen van (extra) loten. Dit blijkt duidelijk uit de uiting. Nergens wordt gesuggereerd dat men alleen door het activeren van de card extra kans kan maken. Voor de gemiddelde consument zal duidelijk zijn dat een deelnemer al kans maakt en dat hij door het kopen van extra loten extra kans maakt.

De repliek

Zoals verwacht, gaat adverteerder eraan voorbij dat de uiting veel te suggestieve, dringende, herhaalde, misleidende poespas bevat – alsof men een unieke kans zou missen – om de consument aan te zetten extra loten te kopen.

De mondelinge behandeling

Adverteerder licht toe dat met betrekking tot het aanbod in de uiting duidelijk staat dat het hier om een extra kans gaat, dat men door activering extra loten bestelt en dat men als deelnemer al kans maakt op de prijzen.

Het oordeel van de Commissie

In dossier 1492/070246A is de uiting misleidend geoordeeld onder andere omdat in de uiting in eerste instantie ten onrechte de indruk werd gewekt dat men dient te beschikken over twee met elkaar overeenstemmende pincodes om kans te maken op de bewuste prijs. In de bestreden uiting gaat van de BankGiroCard niet een soortgelijke suggestie uit.

In de bestreden uiting staat voldoende duidelijk dat sprake is van extra loten waarmee de kans op het winnen van een prijs wordt vergroot en die men kan bestellen door gebruik te maken van (het nummer op) de BankGiroCard. Dat adverteerder dit “activeren” noemt en dat in uiting 2 staat dat de geadresseerde is geselecteerd, leidt niet tot het oordeel dat de uiting misleidend is met betrekking tot met name de eigenschappen van of kansen op het winnen van een prijs als bedoeld in artikel II.3 RVK.

De beslissing


De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken