a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Dossiernr:

2011/00077

Datum:

21-03-2011

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een in aan een bewoonster van Delft geadresseerde brief d.d. 7 januari 2011 met de aanhef:

“Betreft: een eerste storting voor u”.

In de brief staat onder meer:

“P.S. Uitbetaling wordt verricht door ING” (hier staat het logo van ING), “huisbankier van de BankGiro Loterij”. 

Op de brief is een “card” geplakt, onder meer voorzien van een “Card number”, klagers naam en een sticker met de tekst:

“Let op!

 Card is nog niet geactiveerd.

 Ga naar www.bankgiroloterij.nl/storting om card te activeren”. 

 

In de brief staat ook:

Wilt u direct weten hoeveel er op uw card staat?

Activeer deze dan en speel mee met een lot in de BankGiro loterij, zolang u zelf wilt. Activeren is heel eenvoudig. U hoeft alleen maar uw cardnummer ?52161 61015? in te vullen op www.bankgiroloterij.nl/storting. Na het invullen van uw nummer ziet u direct het bedrag dat u gestort krijgt”.   

 

 

De klacht

 

In de uiting staat:

“Na het invullen van het nummer ziet u direct het bedrag dat u gestort krijgt”. Na het invullen van het nummer (zie bijlage 2 bij de klacht) blijkt men echter terecht te komen op een pagina waar men zich dient aan te melden voor de BGL (zie bijlage 3 bij de klacht). Het bedrag dat men gestort krijgt is op deze pagina niet zichtbaar.

Klager acht de uiting misleidend in de zin van artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC), omdat men niet direct ziet welk bedrag gestort wordt, maar men zich eerst moet aanmelden voor de BGL.

 

Het verweer

 

Indien men de verschillende stappen van de “activatie” doorloopt, ziet men aan het einde direct welk bedrag men zal ontvangen. Onderdeel van die stappen is het afgeven van een machtiging tot deelname aan de BGL, zoals ook in de uiting is uiteengezet.

BGL verwijst naar dossier 2010/00620B, waarin de Commissie overwoog:

“dat men derhalve eerst na zodanige machtiging ziet welk bedrag men gestort krijgt, betekent niet dat de onderhavige uiting in strijd is met de Nederlandse Reclame Code”. In de onderhavige zaak dient in dezelfde zin te worden beslist.   

 

De mondelinge behandeling

 

Het standpunt van BGL wordt gehandhaafd.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Door de tekst “U hoeft alleen maar uw cardnummer (…) in te vullen op www.bankgiroloterij.nl/storting. Na het invullen van uw nummer ziet u direct het bedrag dat u gestort krijgt” wordt gesuggereerd dat na het invullen van het cardnummer direct het te storten bedrag wordt getoond. Dat blijkt echter niet het geval te zijn, aangezien, zoals bij verweer is meegedeeld, het bewuste bedrag is te zien na het doorlopen van de verschillende stappen van “activatie”, waaronder het afgeven van een machtiging voor deelname aan de BGL.

 

Gelet op het bovenstaande gaat de uiting gepaard met onjuiste informatie als bedoeld in artikel 8.2 aanhef NRC. Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is  de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

Gelet op het voorgaande en nu de uiting moet worden aangemerkt als reclame voor een kansspel, is de uiting tevens in strijd met artikel II.3 van de Reclamecode voor Kansspelen (RvK), ingevolge welke bepaling reclame voor kansspelen niet misleidend mag zijn.

 

De beslissing van de Commissie in dossier 2010/00620B doet niet aan bovenstaand oordeel af, omdat in die zaak niet uitdrukkelijk werd geklaagd over de volzin: “Na het invullen van het nummer ziet u direct het bedrag dat u gestort krijgt”.   

 

De beslissing

 

De Commissie acht de uiting in strijd met de artikelen 7 NRC en II. 3 RvK.

Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.  

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken