a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Dossiernr:

2011/00746

Datum:

18-10-2011

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

           

Het betreft de advertentie op de achterpagina van De Oud-Rotterdammer van 26 juli 2011. In deze “Humanitas Vrienden-special” is een formulier opgenomen met als kop “Speel mee in de VriendenLoterij voor de Stichting Humanitas”.

 

De klacht

 

In de advertentie wordt op verschillende plaatsen meegedeeld, dat een in de Vriendenloterij gewonnen prijs ook aan vijf vrienden mag worden gegeven. In een brief van 20 juli 2011 die klager van de VriendenLoterij heeft ontvangen, wordt echter meegedeeld dat klager de door hem in de extra trekking van de VriendenLoterij gewonnen FeestPrijs, een cadeaubon voor gratis toegang tot een dierenpark, slechts aan drie vrienden kan geven. Klager acht de advertentie misleidend.

 

Het verweer

 

Het verweer van de VriendenLoterij wordt als volgt samengevat.

De betreffende advertentie is afkomstig van Humanitas, één van de goede doelen die een financiële bijdrage ontvangen van de VriendenLoterij. Enkele maanden na de introductie van de Vriendenloterij is besloten het aantal vrienden dat in aanmerking kan komen voor een prijs terug te brengen van vijf naar drie. Over deze wijziging, die is ingegaan per de trekking van mei 2011, is op 16 mei 2011 een brief verstuurd naar alle deelnemers van de loterij, onder wie klager. Over de wijziging in het prijzenpakket is mondeling en schriftelijk gecommuniceerd met de financieel ondersteunde goede doelen. Humanitas heeft de wijzigingen niet tijdig in de bestreden advertentie verwerkt en heeft evenmin voldaan aan de verplichting om de advertentie voorafgaand aan publicatie aan de VriendenLoterij voor te leggen.

Het verweer van Humanitas wordt als volgt samengevat.

Humanitas is eind mei door de VriendenLoterij geïnformeerd over de wijzigingen in het prijzenpakket, waaronder het terugbrengen van het aantal voor een prijs in aanmerking komende vrienden van vijf naar drie. Deze wijzigingen zijn abusievelijk niet opgenomen in de advertentie van 26 juli 2011. Klager zijn ter compensatie twee toegangskaarten voor een dierenpark toegezonden. Overigens heeft de VriendenLoterij klager foutief geïnformeerd. In de brief aan deelnemers van de Vriendenloterij van 16 mei 2011 staat dat de wijziging in het toekennen van een prijs aan drie in plaats van vijf vrienden alleen betrekking heeft op (geld)prijzen met een waarde hoger dan 10.000 euro. De aan klager toegekende FeestPrijs heeft een beduidend lagere waarde.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Niet in geding is dat Humanitas verantwoordelijk is voor de bestreden advertentie in De Oud-Rotterdammer. Nu de advertentie niet alleen de Stichting Humanitas onder de aandacht brengt, maar door tekst en opmaak tevens een aanprijzing inhoudt van de VriendenLoterij, houdt de Commissie ook de VriendenLoterij verantwoordelijk voor de advertentie.

 

Wat er zij van de communicatie over wijzigingen in het prijzenpakket van de VriendenLoterij, vast is komen te staan dat in de advertentie wordt gezegd dat gewonnen prijzen ook aan vijf deelnemende vrienden mogen worden gegeven, terwijl deze regel ten tijde van plaatsing van de advertentie niet meer (onverkort) gold. De uiting gaat derhalve gepaard met onjuiste informatie als bedoeld in artikel 8.2 aanhef van de Nederlandse Reclame Code. Omdat de Commissie voorts van mening is dat de gemiddelde consument door de uiting ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en om die reden oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. De uiting is tevens in strijd met het bepaalde in artikel II.3 van de Reclamecode voor Kansspelen (RVK).

 

Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC en artikel II.3 RVK. Zij beveelt verweerders aan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken