a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Dossiernr:

2017/00218

Datum:

08-05-2017

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de bij de huis-aan-huisfolder van HEMA gevoegde kraskaart met code.

Op de voorzijde van de kraskaart staat: “is jouw code 10.000.- HEMA shoptegoed waard?”

Hieronder is de open te krassen “unieke code” opgenomen met daarbij de tekst: “maak gratis kans op 10.000.- HEMA shoptegoed en 1.500 andere prijzen” en “activeer je code op hema.nl/win”. Onderaan staat, naast het logo van HEMA: “snel naar hema.nl/win en zie direct of je wint!” en “18+ Speel bewust”.

Op de achterzijde van de kraskaart zijn de te winnen prijzen genoemd en afgebeeld, met daarbij de mededeling “deze prijzen worden mogelijk gemaakt door de VriendenLoterij”.

Verder staat op de achterzijde van de kraskaart onder meer:

“zie direct of je wint:

1. kras je unieke code op de voorzijde open

2. ga naar hema.nl/win of bel GRATIS naar 0800-1188

3. activeer gratis en vrijblijvend je unieke code en maak gratis kans op 1.500 prijzen!”

Vervolgens worden (enkele) actievoorwaarden genoemd, waaronder de mededeling dat tijdens het telefoongesprek “zal worden gevraagd of een aanbod tot deelname aan de VriendenLoterij mag worden gedaan” en “Meespelen met de VriendenLoterij is echter niet verplicht voor deelname aan deze actie.”

Onderaan de achterzijde van de kraskaart staan de logo’s van VriendenLoterij en HEMA en de mededeling “18+ Speel bewust”.

 

De klacht

Op de kraskaart staat dat je na het invoeren van de code op de site hema.nl/win direct ziet of je wint. Dit is niet juist, want er moeten eerst persoonlijke gegevens worden ingevuld voordat je kunt zien of je met je code iets hebt gewonnen. Verder suggereert de mededeling “ga naar hema.nl/win of bel gratis naar 0800-1188” dat dit telefoonnummer van HEMA is. Klager bleek echter de VriendenLoterij aan de lijn te krijgen.

 

Het verweer van HEMA

De klacht ziet op de kras- en winactie die HEMA in samenwerking met VriendenLoterij heeft gehouden. Bij het invullen van de unieke code van de kraskaart op de website hema.nl/win of bij telefonische deelname worden de NAW-gegevens van de deelnemer gevraagd om de prijswinnaars te kunnen benaderen en om te kunnen monitoren of de deelnemer reeds het maximale aantal van drie keer heeft deelgenomen. De geboortedatum wordt gevraagd omdat personen onder 18 jaar zijn uitgesloten van deelname aan alle vormen van kansspelen. Telefoonnummer en e-mailadres worden optioneel gevraagd. Na het opgeven van de verplichte gegevens en de code krijgt de deelnemer direct te zien of te horen of hij een prijs heeft gewonnen. De mededeling “zie direct of je wint” slaat dus op het feit dat de deelnemer direct na het meedoen aan de actie weet of hij een prijs gewonnen heeft, in tegenstelling tot een actie waarbij pas na een bepaalde looptijd bekend wordt gemaakt wie in de prijzen is gevallen.

Op de kraskaart en op de website wordt vermeld dat de actie gehouden wordt in samenwerking met de VriendenLoterij. Omdat de prijzen worden aangeboden en toegestuurd door de VriendenLoterij is ervoor gekozen dat zij de deelnemers telefonisch te woord staan. Op de kraskaart wordt niet vermeld of gesuggereerd dat het genoemde telefoonnummer een nummer van HEMA betreft.

HEMA concludeert dat geen sprake is van misleidende reclame.

 

Het verweer van VriendenLoterij

VriendenLoterij heeft op soortgelijke wijze als HEMA de klacht gemotiveerd weersproken. Voor zover relevant voor de beslissing wordt op het verweer ingegaan in het hiernavolgende oordeel.

 

Het oordeel van de voorzitter
1. Klager acht de mededeling “zie direct of je wint!” op de kraskaart onjuist, omdat op de website eerst persoonlijke gegevens moeten worden ingevuld alvorens wordt meegedeeld of op de code een prijs is gevallen.

2. Naar het oordeel van de voorzitter hebben HEMA en VriendenLoterij voldoende aannemelijk gemaakt dat opgave van de NAW-gegevens en geboortedatum van de deelnemer noodzakelijk is om een goede uitvoering te kunnen geven aan de actie. Ook is voldoende duidelijk dat de deelnemer optioneel zijn telefoonnummer en/of e-mailadres kan opgeven voor het ontvangen van informatie en aanbiedingen van HEMA en/of VriendenLoterij, maar dat dit niet verplicht is om aan de actie te kunnen deelnemen. Niet is gesteld of gebleken dat na het opgeven van de code van de kraskaart en de verplichte persoonlijke gegevens niet direct wordt meegedeeld of de deelnemer een prijs heeft gewonnen. Gelet op het voorgaande is de mededeling “zie direct of je wint” naar het oordeel van de voorzitter niet onjuist en wordt de consument door deze mededeling niet op het verkeerde been gezet.

3. Klager meent voorts dat op de kraskaart niet duidelijk wordt gemaakt dat het telefoonnummer dat kan worden gebeld om de code door te geven niet van HEMA is, maar van VriendenLoterij.

4. Deze klacht kan naar het oordeel van de voorzitter niet slagen. Niet wordt gesteld of gesuggereerd dat het genoemde telefoonnummer een nummer van HEMA betreft. De deelnemer kan erop bedacht zijn dat het telefoonnummer van VriendenLoterij is, nu op de kraskaart voldoende duidelijk wordt gemaakt dat de actie een samenwerking is van HEMA en VriendenLoterij. Ook wordt uitdrukkelijk vermeld dat in het telefoongesprek zal worden gevraagd of een aanbod tot deelname aan de VriendenLoterij mag worden gedaan, maar dat meespelen met de loterij niet verplicht is om aan de actie te kunnen deelnemen.

5. Op grond van het vorenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing van de voorzitter
 

De voorzitter wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken