a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Kleding, schoenen en accessoires

Dossiernr:

2014/00341

Datum:

27-05-2014

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Kleding, schoenen en accessoires

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Overige

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de afbeelding van het logo van de VriendenLoterij op de ‘tjoep’ die bij de Koningsspelen 2014 is uitgedeeld aan alle deelnemende kinderen.

De klacht

Het is regel dat kansspelaanbieders zich met hun reclame niet richten op de jeugd. Zij hebben met elkaar afgesproken niet vóór 19.00 uur reclame te maken op televisie en niet te adverteren in de buurt van basisscholen. Klager acht het daarom onbegrijpelijk en onjuist dat kinderen door middel van het logo van de VriendenLoterij op de gratis uitgedeelde tjoep moedwillig worden geconfronteerd met reclame voor een gokspel. Ondanks de sponsoring van de Koningsspelen door de VriendenLoterij hoort haar reclame niet thuis op de tjoep.

Het verweer

De VriendenLoterij steunt beide stichtingen die de Koningsspelen organiseren (Richard Krajicek Foundation en Johan Cruyff Foundation) en heeft ten behoeve van de Koningsspelen 2014 1 miljoen euro bijgedragen, zonder welke bijdrage de organisatie van de spelen niet mogelijk was geweest. Om de steun van de VriendenLoterij kenbaar te maken, is op initiatief van de organisatoren het logo subtiel zichtbaar op de tjoep afgedrukt. Dit betreft geen reclame-uiting van de VriendenLoterij. Op de tjoep staan naast de vele afbeeldingen van het logo van de Koningsspelen en onder de vermelding “Koningsspelen 2014” kleiner en minder opvallend de logo’s van de organisatoren en de sponsor. Gezien de doelgroep van de Koningsspelen is de tjoep niet bedoeld als middel om daarmee deelnemers aan de VriendenLoterij te werven.

Het oordeel van de Commissie

In de eerste plaats dient de vraag beantwoord te worden of sprake is van een reclame-uiting van de VriendenLoterij, nu dit door de VriendenLoterij wordt betwist. De Commissie beantwoordt deze vraag bevestigend. Op de tjoep staat onder het grote logo van de Koningsspelen 2014 kleiner, maar duidelijk zichtbaar, het logo van de VriendenLoterij, tussen de -minder duidelijke- logo’s van de twee organiserende stichtingen. De afbeelding van het logo van de VriendenLoterij kan naar het oordeel van de Commissie niet anders opgevat worden dan als een openbare aanprijzing van de VriendenLoterij met het doel de (naams)bekendheid van de loterij te vergroten en de deelname aan de loterij te bevorderen. Aldus is sprake van reclame waarop – krachtens de (toelichting op de) algemene bepaling – de Reclamecode voor Kansspelen die worden aangeboden door vergunninghouders ingevolge de Wet op de kansspelen (RVK) 2013 van toepassing is.

Nu voor de reclame gebruik gemaakt is van de tjoep die tijdens de Koningsspelen 2014 is uitgedeeld aan deelnemende basisschoolleerlingen, heeft de VriendenLoterij reclame gemaakt in strijd met artikel III.1 RVK 2013, waarin is bepaald dat kansspelaanbieders hun reclame voor kansspelen niet specifiek op minderjarigen richten.

Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel III.1 RVK. Zij

beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken