a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0074

Datum:

20-05-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft de website van Saab Nederland http://www.saab.nl, waarop
a. technische informatie staat over de saab 9-3 sport sedan, 9-3 sport estate, 9-3 cabriolet, 9-5 sport sedan en 9-5 sport estate en
b. twee filmpjes zijn te zien getiteld: “Zuiver geweten” en “Meer vermogen”.
De tekst van de filmpjes luidt als volgt:

Zuiver geweten
“De meeste milieukundigen beweren dat broeikasgassen zoals koolstofdioxide bijdragen aan de opwarming van de aarde.
De koolstofdioxide die vrijkomt bij het verbrandingsproces van benzine en diesel is afkomstig van olie die miljoenen jaren in de aardkorst verborgen zat.
Door dit verbrandingsproces neemt de totale hoeveelheid CO2 in het ecosysteem toe.
Met bio-ethanol verloopt dit proces anders. Dit is namelijk gemaakt van organisch materiaal zoals suikerriet en bosresidu’s.
De hoeveelheid CO2 die een op bio-ethanol rijdende motor uitstoot is in een eerdere fase door fotosynthese van de gewassen uit de atmosfeer gehaald.
Bio-ethanol voegt dus geen extra CO2 toe aan de atmosfeer”.

Meer vermogen
“De naam BioPower is bewust gekozen.
Saab BioPower-motor functioneert op bio-ethanol, een alternatieve brandstof die uit organische materialen gemaakt wordt, zoals uit suikerriet en hout.
Eén van de voordelen van bio-ethanol is het hogere octaangehalte in vergelijking tot dat van benzine en wanneer u bio-ethanol in combinatie met Saab Trionic-motor-managementsysteem gebruikt, kunt u beschikken over de kracht die de natuur creëerde.
Saab BioPower is ’s werelds eerste flex-fuel turbomotor die meer vermogen biedt met bio-ethanol.
Inhalen verloopt daardoor nog sneller en veiliger – garantie voor een opwindende rit.
U rijdt met een zuiver geweten, zonder schuldgevoel ten aanzien van het milieu”.

De klacht

Klager heeft tegen deze uitingen de volgende bezwaren.
Adverteerder maakt reclame voor diverse Saab-modellen die voorzien zijn van BioPower motoren. Dit zijn motoren die beschikken over een optionele motorconfiguratie, waardoor de auto niet alleen kan rijden op gewone benzine maar ook op E 85, een mengsel van bio-ethanol.
1. Ten onrechte wordt in het filmpje “Zuiver geweten” beweerd dat de CO2 die uitgestoten wordt door de BioPower-motor geen extra CO2 toevoegt. Of (extra) CO2 wordt uitgestoten, wordt niet bepaald door de BioPower motor, maar door de brandstof die men tankt. En afgezien daarvan veroorzaken alle biobrandstoffen CO2 -emissie, omdat zij moeten worden geteeld. De emissie is vaak 50% van die van fossiele brandstoffen, maar meer en meer wordt duidelijk dat als men de CO2-effecten van het veranderen van landgebruik meeweegt in de totale CO2- balans, biobrandstof zelfs aantoonbaar slechter is voor het klimaat dan fossiele brandstof.
2. Tegen het filmpje “Meer vermogen” voert klager, afgezien van de onder 1 genoemde bezwaren, aan dat het verbrandingsproces van koolwaterstoffen, ongeacht of deze van fossiele of hernieuwbare oorspong zijn, diverse soorten uitstoot veroorzaakt die milieubelastend zijn, zoals NOx, fijnstofdeeltjes etc.
3. Adverteerder doet zich, door een Saab met een BioPower-motor als milieuvriendelijk te presenteren, groener voor dan hij is, aangezien adverteerder in het algemeen grote, luxe en zware auto’s met een energielabel van D of hoger (op een enkele C-label na) produceert.
4. Adverteerder vermeldt, in strijd met de wettelijke verplichting, bij de BioPower-motoren niet de officiële typegoedkeuringscijfers voor verbruik en CO2-emissie. Zo er geen metingen zijn verricht met betrekking tot de CO2 uitstoot bij motoren die op bio-ethanol lopen, zijn er in ieder geval typegoedkeuringstests uitgevoerd met benzine.
5. In het filmpje “Meer vermogen” wordt, in strijd met artikel 1 van de Code voor Personenauto’s (CVP), het motorvermogen als verkoopbevorderend argument gebruikt.

Gelet op het vorenstaande zijn de uitingen in strijd met de artikelen 2, 3 en 4 van de Milieu Reclame Code (MRC) en met de artikelen 1 en 3 CVP.
Ter onderbouwing van zijn bezwaren voegt klager een notitie bij, bevattende klagers reactie op enkele vragen afkomstig uit de vraag-en-antwoord sectie op adverteerders website over Bio-Power.

Het verweer

Adverteerder heeft het volgende verweer gevoerd.
Ad 1 en 2.
Het gaat te ver om als autofabrikant de complete werking van de bio-diversiteit en alle daarmee samenhangende natuurkundige processen bij de uitleg te betrekken. Aan de andere kant is voorstelbaar dat de kop “zuiver geweten” tot misverstanden kan leiden en ter voorkoming daarvan zal deze worden vervangen door “het principe”.

Ad 3.
De Saab 9-3 bezit voor een belangrijk deel het energielabel C of B. Bovendien blijkt uit het filmpje “geen concessies” duidelijk dat er E85 moet worden getankt uit milieuoogpunt.

Ad 4. Er is voor iedere Saab een typegoedkeuring waarbij de testcyclus is uitgevoerd met benzine omdat er geen specifieke CO2-uitstoot voor BioPower motoren gemeten wordt. Om die reden zijn er op de website geen waarden vermeld. De informatie betreffende de uitvoeringen zonder vermelding van CO2-emissie gegevens zal gecorrigeerd worden.

Ad 5.
Het motorvermogen wordt niet uitsluitend als verkoopbevorderend argument gebruikt. Het hogere octaangehalte van ethanol en de werking van de turbo leiden, naast een hoger verbruik, tot meer vermogen en van dit neveneffect wordt melding gemaakt. Wel is besloten om de slotzin “U rijdt met een zuiver geweten, zonder schuldgevoel ten aanzien van het milieu” te verwijderen.

De re- en dupliek

Partijen handhaven hun standpunt en lichten dit nader toe, waarbij klager, in een nadere reactie, heeft laten weten het onder punt 4 geuite bezwaar in te trekken.

Het oordeel van de Commissie

De Commissie heeft, met betrekking tot de door klager verschillende bezwaren het volgende overwogen.

Ad 1 en 2.
De Commissie acht het, bezien vanuit milieuoogpunt, misleidend om te spreken van een “zuiver geweten” in verband met het rijden in een auto. Dat adverteerder een BioPower-motor heeft ontwikkeld en dat deze motor de mogelijkheid biedt om op bio-ethanol te rijden, betekent niet dat men, zoals adverteerder het stelt, met “een zuiver geweten, zonder schuldgevoel ten aanzien van het milieu” in een auto kan rijden. In zoverre zijn de uitingen misleidend in de zin van de artikelen 2, 3 en 4 van de Milieu Reclame Code.

Ad 3.
In het bewuste filmpje zet adverteerder kort uiteen hoe de BioPower-motor functioneert en wat het effect van een op bio-ethanol rijdende auto is voor het milieu.
Adverteerder vestigt daarmee de aandacht op het feit dat hij, zich bewust van het feit dat auto’s per definitie milieuonvriendelijk zijn, door de ontwikkeling van een BioPower-motor een bijdrage tracht te leveren aan het streven het milieu zo min mogelijk te belasten. Niet kan worden geoordeeld dat een Saab met een BioPower-motor in het onderhavige filmpje als milieuvriendelijk wordt voorgesteld. Overigens heeft adverteerder onweersproken meegedeeld dat zijn auto’s zijn voorzien van het energielabel B of C.
Ad 4. Klager heeft deze klacht ingetrokken.

Ad 5.
In het filmpje “Meer vermogen” wordt het motorvermogen als verkoopbevorderend argument gebruikt. Daarin wordt, afgezien van de titel, niet alleen gesteld dat de BioPower-motor “meer vermogen biedt met bio-ethanol”, maar ook dat “inhalen (…) daardoor nog sneller en veiliger” verloopt, hetgeen als een “garantie voor een opwindende rit” wordt gepresenteerd. Gelet hierop is de bewuste uiting in strijd met artikel 1 van de CVP. Niet kan worden geoordeeld dat de uiting in strijd is met artikel 3 van de CVP.

De beslissing

Op grond van het onder ad 1 en 2 overwogene acht de Commissie de uitingen in strijd met de artikelen 2, 3 en 4 van de Milieu Reclame Code en op grond van het onder ad d 5 overwogene acht zij de bewuste uiting in strijd met artikel 1 van de Code voor Personenauto’s.
Voor het overige wijst zij de klacht af.


Regeling:

MRC art. 2

MRC art. 3

MRC art. 4

artikel 1 CvP

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken