De bestreden reclame-uitingen
Het betreft een televisie- en een radiocommercial waarin wordt gesproken over het “gewoontedier” dat zijn bankzaken al jaren “bij dezelfde stropdas” doet. Het “gewoontedier” besluit uiteindelijk over te stappen naar de ASN Bank als het ontdekt dat de “stropdas’ geld verdient aan zaken die niet goed zijn voor het klimaat of via bedrijven die dierenleed veroorzaken.
De klacht
De uiting plaatst iedereen die een stropdas draagt in het verdomhoekje en suggereert dat stropdasdragers, zoals klager, zich bezighouden met schimmige zaken. Klager ervaart deze misplaatste negatieve verwijzing naar een uiterlijk kenmerk als discriminatie.
Het oordeel van de voorzitter
In de commercials wordt verwezen naar ‘de stropdas’. Anders dan klager meent, is dit geen stereotypering van mannen die een stropdas dragen, maar een impliciete verwijzing naar concurrenten van adverteerder. Het beeld dat adverteerder over ‘de stropdas’ schetst, ziet derhalve niet op mannen die een stropdas dragen, maar betreft banken die geld zouden verdienen aan zaken die niet goed zijn voor het klimaat of via bedrijven die dierenleed veroorzaken. Het is ook onmiskenbaar de bedoeling van adverteerder om zichzelf als een alternatief voor deze banken aan te prijzen in plaats van zich af te zetten tegen mannen die een stropdas dragen. Van discriminatie of het schetsen van een negatief beeld over mannen met een stropdas is derhalve geen sprake, zodat wordt beslist als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.