a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Dossiernr:

2010/00140

Datum:

23-03-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Radio

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een radiocommercial van Carpetright. In de commercial wordt gezegd:

“Het is Sale bij Carpetright. Alleen deze zaterdag verdubbelen wij onze kortingen. Slechts één dag tot 40% korting op duizenden producten. Laminaat en vinyl, vloerkleden en tapijt. Haast u, want deze actie geldt alleen zaterdag. Bij Carpetright.”

 

De klacht

 

Adverteerder suggereert dat alleen ‘aankomende zaterdag’ een maximale korting van 40% te krijgen is. Klager stelt dat de commercial al een half jaar wordt uitgezonden en dat dus elke zaterdag de voornoemde korting is te verkrijgen. Klager vindt de reclame dan ook misleidend.

 

Het verweer

 

Gedurende het jaar voert adverteerder verschillende reclamecampagnes en promoties. Gelet op de korte communicatietijd van radio- en televisiecommercials, is het niet mogelijk om daarin alle voorwaarden en informatie te vermelden. Om misverstanden te voorkomen wordt de klant hierover in de winkel van adverteerder duidelijk geïnformeerd. Het percentage korting dat wordt gegeven op producten en productgroepen varieert per aanbieding. De maximale korting die wordt verleend is ‘tot 40%’ en varieert tussen 20% en 40% korting, afhankelijk van de actie. Door het sterke kortingspercentage op de reeds lage prijs wordt de korting maar op één dag in de week aangeboden, te weten een feest- of zaterdag. Vanwege het economische klimaat is het afgelopen jaar vaker geadverteerd met kortingen tot 40%. Adverteerder merkt daarbij op dat iedere actie anders is en andere voordelen biedt ten aanzien van diverse producten of productgroepen.

 

De mondelinge behandeling

 

Adverteerder handhaaft zijn standpunt en licht dit toe. Adverteerder communiceert wekelijks haar acties met 20 tot 40% korting. Elke actie is uniek. Daarom wordt niet geadverteerd met ‘deze zaterdag’ maar met ‘alleen deze zaterdag’. Omdat elke actie verschillend is, wordt de aanbieding in de commercial niet gespecificeerd. Hangende de procedure voor de Commissie, heeft adverteerder de commercial aangepast en het woord ‘alleen’ weggelaten. Ook wordt in de commercial verwezen naar de actievoorwaarden in de winkel.

 

Het oordeel van de Commissie

 

1) Met de zinsneden ‘Alleen deze zaterdag verdubbelen wij onze kortingen’, en ‘Haast u, want deze actie geldt alleen zaterdag’ wordt de suggestie gewekt dat het een unieke aanbieding betreft. De gemiddelde consument zal daarom menen dat het om een eenmalige kortingsactie gaat waarbij een bijzonder voordeel valt te behalen. Adverteerder heeft echter meegedeeld dat zij voornoemde actie de afgelopen periode vaker heeft aangeboden. Derhalve is de Commissie van oordeel dat met de gewraakte reclame-uiting ten onrechte de indruk wordt gewekt dat het gaat om een unieke, eenmalige actie.

 

2) Blijkens het voorgaande is geen duidelijke informatie verstrekt over de voornaamste kenmerken van de producten waarop de actie betrekking heeft, te weten de voordelen, als bedoeld onder b van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken