De bestreden reclame-uiting
Het betreft een folder, ingesloten bij de aanslag waterschapsbelasting 2010, met de aanhef:
“Waterschapsbelasting stijgt
Waarom eigenlijk?”.
Daarin staat onder meer:
“Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier werkt voor u en uw veiligheid. U houdt droge voeten, ook bij een veranderend klimaat met heviger regenval; u woont veilig achter de dijken, óók bij een stijgende zeespiegel; de sloten zijn schoon en de plattelandswegen zijn veilig. Nu en in de toekomst”.
De klacht
De claim dat men droge voeten houdt nu en in de toekomst, ook bij een stijgende zeespiegel, is niet hard te maken. Het is nog onbekend hoe sterk de zeespiegel zal stijgen en verweerder “is hierbij ook afhankelijk van de andere hoogheemraadschappen”.
Klager vindt dat de uiting misleidend is en inspeelt op een algemene angst.
Het verweer
Er is geen sprake van reclame in de zin van artikel 1 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).
Waterschapsbelasting is een belasting die de burger moet betalen op grond van de Waterschapswet. Het aanprijzen van goederen of diensten heeft alleen zin als een consument een keuze heeft. Klager heeft geen keuze.
De folder geeft alleen informatie over de wijze waarop verweerder de door haar geïnde belasting besteedt aan de wettelijk opgedragen taken.
Overigens deelt verweerder de mening van klager dat de tekst in de folder zo kan worden opgevat dat verweerder garandeert dat klager te allen tijde droge voeten houdt. Dit is uiteraard niet 100% te garanderen. Inmiddels is aan de afdeling communicatie verzocht de tekst in een eventuele nieuwe folder te wijzigen.
Het oordeel van de Commissie
Naar het oordeel van de Commissie houdt de gewraakte folder een aanprijzing (in het openbaar) in van de diensten van verweerder; in de folder wordt feitelijke informatie gegeven over de redenen waarom de waterschapsbelasting stijgt, maar daarnaast wordt op wervende wijze, met name door de vetgedrukte tekst “Hoogheemraadschap Holland Noorderkwartier” tot en met “Nu en in de toekomst” de aandacht gevestigd op de werkzaamheden van verweerder.
Naar verweerder heeft erkend, kan niet worden gegarandeerd dat men te allen tijde droge voeten houdt. Gelet hierop acht de Commissie de tekst:
“U houdt droge voeten, ook bij een veranderend klimaat met heviger regenval; u woont veilig achter de dijken, óók bij een stijgende zeespiegel; de sloten zijn schoon en de plattelandswegen zijn veilig. Nu en in de toekomst” te absoluut. Aldus gaat de reclame gepaard met onjuiste informatie als bedoeld in artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu echter niet kan worden geoordeeld dat de reclame de gemiddelde consument er bovendien toe kan brengen een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen -het betalen van waterschapsbelasting berust immers op een wettelijke verplichting- is de uiting niet misleidend als bedoeld in artikel 8.2 NRC.
Klager heeft nog gesteld dat de uiting inspeelt op een algemene angst. Voor zover deze stelling moet worden opgevat in die zin dat klager vindt dat de uiting zonder te rechtvaardigen redenen appelleert aan gevoelens van angst als bedoeld in artikel 6 NRC, is de Commissie van oordeel dat de uiting niet van zodanige aard is, dat wordt geappelleerd aan gevoelens van angst.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.