a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2023/00270

Datum:

25-07-2023

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Uitzenden/ICT

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Buitenreclame

De reclame

In de reclame op de achterkant van de bedrijfsauto van adverteerder is een afbeelding te zien van de achterzijde van een vrouw. De vrouw draagt een hoog opgesneden spijkerbroekje en met één hand trekt ze haar broekje een beetje omhoog en met de andere hand houdt zij een spanningsmeter vast.

Naast de afbeelding staat de tekst:

“Wij zorgen voor de juiste spanning.”

Hieronder staat de volgende tekst:

“Installatie Service Mens

Licht klimaat automatisering

Tel. […]

Milheeze”.

 

De klacht

Klager vindt de reclame seksistisch en vrouwonvriendelijk. De vrouw in de reclame is schaars gekleed en het achterwerk van de vrouw is te zien.  

 

Het oordeel van de Commissie

1. De Commissie vat de klacht zo op dat klager de reclame in strijd vindt met de goede smaak. Dit zoals bedoeld in artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Bij de beantwoording van de vraag of een reclame in strijd is met de goede smaak stelt de Commissie zich terughoudend op. Het gaat hier om een subjectieve norm en de invulling hiervan kan per persoon verschillen. Beoordeeld wordt door de Commissie of de reclame naar de huidige maatschappelijke opvattingen de grens van het toelaatbare te buiten gaat, mede gelet op de wijze waarop de reclame is gepubliceerd en het effect dat deze daardoor op het publiek heeft. Ook wordt rekening gehouden met de vrijheid van meningsuiting van adverteerder, wat betekent dat moet worden beoordeeld of sprake is van een dringende maatschappelijke behoefte om de reclame te weren. Rekening hiermee houdend overweegt de Commissie als volgt.

2. In de reclame trekt adverteerder — een elektrotechnisch installatiebedrijf — met een afbeelding van een vrouw in een hoog opgesneden spijkerbroekje in combinatie met de tekst “wij zorgen voor de juiste spanning” de aandacht van voorbijgangers. De Commissie heeft er begrip voor dat niet iedereen het op deze manier afbeelden van een vrouw in combinatie met de tekst om te wijzen op de diensten van een elektrotechnisch installatiebedrijf kan waarderen. Het feit dat in de reclame een suggestieve afbeelding in combinatie met (kennelijk bedoeld als) een woordgrap is opgenomen, betekent op zichzelf niet dat daardoor de grens is overschreden van wat volgens de huidige maatschappelijke opvattingen aanvaardbaar is. Kijkend naar de reclame in de gehele context, komt de Commissie tot het oordeel dat er onvoldoende aanleiding is om te oordelen dat er hier sprake is van een maatschappelijke noodzaak om in dit geval de vrijheid van meningsuiting in te perken.

3. Op grond van het vorenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken