a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2014/00379

Datum:

25-06-2014

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Verpakking en etikettering

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de vermelding “100% weidemelk” op de verpakking van Albert Heijn magere yoghurt perzik.

De klacht

De mededeling “100% weidemelk”, die een zeker kwaliteitsniveau suggereert, is onjuist en misleidend. De vermelding komt de hele winter voor op de verpakkingen, terwijl er geen koe in de weide loopt.

Het verweer

Op alle verpakkingen van zuivelproducten met de vermelding “100% weidemelk” staat de volgende toelichtende tekst: “Albert Heijn zuivel is voor 100% afkomstig van koeien die ten minste 120 dagen per jaar, 6 uur per dag in de wei lopen. De weidegang geeft koeien meer bewegingsruimte waardoor het welzijn van de koeien verbetert. En zo kunt u blijven genieten van het karakteristieke landschap met koeien in de wei.”

De claim ‘100% weidemelk’ en de toelichtende tekst zijn gebaseerd op de definitie van ‘weidemelk’ die de voedselketen in het (in kopie bij het verweer gevoegde) Convenant Weidegang hieraan heeft gegeven. De gemiddelde consument zal begrijpen dat koeien in Nederland vanwege het wisselende klimaat, waarbij in de wintermaanden geen gras groeit, niet gedurende het gehele jaar in de wei kunnen staan. Ter verduidelijking is in het Convenant Weidegang voor de aanduiding ‘weidemelk’ een norm gesteld van minstens 120 dagen en 6 uur per dag weidegang. De Albert Heijn huismerk producten met de claim ‘weidemelk’ voldoen voor 100% aan de eisen.

Voorts wordt verwezen naar de uitspraken van de Commissie betreffende de aanduiding “weidemelk” in de dossiers 2008/1557/08.0255 en 2008/08.0254.

Het oordeel van de Commissie

Klager acht de vermelding “100% weidemelk” onjuist en misleidend, omdat dit een bepaald kwaliteitsniveau suggereert. Klager doelt hiermee, naar de Commissie begrijpt, op het feit dat anders dan de aanduiding “100% weidemelk” volgens klager suggereert het product met deze claim niet afkomstig hoeft te zijn van koeien die daadwerkelijk in de wei staan.

De Commissie acht voldoende aannemelijk gemaakt dat voor de aanduiding “weidemelk” binnen de branche de – breed gedragen – norm is afgesproken dat de melk afkomstig is van koeien die ten minste 120 dagen per jaar, 6 uur per dag in de wei staan. Voor de beoordeling van de klacht is van belang dat op de verpakking van het product zelf deze invulling van het begrip (100%) ‘weidemelk’ wordt toegelicht. Uit deze toelichting blijkt impliciet dat de koeien ook een deel van het jaar op stal staan en dat dit niet wegneemt dat ook dan de melk als weidemelk wordt aangeduid, mits aan de genoemde minimale weidegang wordt voldaan. Nu de gemiddelde consument geacht mag worden kennis te nemen van de informatie op de verpakking, en deze informatie voldoende duidelijkheid verschaft over de inhoud van het begrip ‘weidemelk’, is naar het oordeel van de Commissie geen sprake van misleiding. Dit oordeel is in lijn met hetgeen de Commissie in de door adverteerder aangehaalde uitspraken heeft overwogen.

Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken