a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2018/00050

Datum:

18-01-2018

Uitspraak:

dVAF (directe Voorzitters Afwijzing)

Product/dienst:

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de website www.kruidvat.nl voor zover Excedrin als volgt wordt aangeprezen:
“Excedrin verlicht snel de pijn en bijbehorende symptomen.

Migraine kan je uit je dagelijkse leven halen. Soms kan de migraine zo hevig zijn dat je je het liefst wat afzondert en geplande activiteiten afzegt. Daarom hebben we Excedrin ontwikkeld, een vrij verkrijgbaar zelfzorggeneesmiddel voor het verlichten van migraine. Excedrin verlicht niet alleen de pijn, het tempert ook de bijbehorende symptomen van migraine, zoals misselijkheid en gevoeligheid voor licht en geluid.”

 

De klacht

De uiting is misleidend omdat het product onder de naam APC als zelfzorggeneesmiddel al tientallen jaren te koop is voor een veel lagere prijs. Verder stelt klaagster vraagtekens bij de claims in de reclame-uiting dat Excedrin niet alleen de pijn verlicht, maar ook de bijbehorende symptomen van migraine tempert, zoals misselijkheid en gevoeligheid voor licht en

geluid. Zij vraagt zich af waarop deze claims zijn gebaseerd. Tot slot vindt klaagster dat de reclame-uiting suggereert dat men met een “Excedrinnetje” verlost is van migraine.

 

De informatie van de Keuringsraad KOAG/KAG

Deze informatie komt, kort samengevat, erop neer dat de in de reclame-uiting gebruikte claims, die vallen onder de competentie van de Keuringsraad Openlijke Aanprijzing Geneesmiddelen, in overeenstemming zijn met de door het College ter beoordeling van geneesmiddel (CBG) vastgelegde indicatie.

 

Het oordeel van de voorzitter

1)  Voor zover klaagster stelt dat de uiting misleidend is omdat hetzelfde product onder een andere naam al lang als zelfzorggeneesmiddel te koop zou zijn voor een veel lagere prijs, oordeelt de voorzitter dat die stelling geen doel treft.

Los van het feit dat in de uiting geen prijs(informatie) staat, geldt dat een adverteerder niet verplicht is erop te wijzen dat het product onder een andere naam (mogelijk) tegen een lagere prijs kan worden gekocht.

2)  Ten aanzien van het tweede deel van de klacht, dat ziet op de in de uiting gebruikte claims over de werking van Excedrin, verwijst de voorzitter naar de informatie van de Keu­ringsraad KOAG/KAG. Uit deze informatie blijkt dat de in de reclame-uiting gebruikte claims in overeenstemming zijn met de indicatie voor Excedrin zoals deze is vastgesteld door het CBG. De voorzitter ziet geen aanleiding om af te wijken van het oordeel van de Keuringsraad KOAG/KAG. Niet gezegd kan worden bovendien dat de reclame-uiting suggereert dat men met Excedrin geheel verlost is van migraineklachten. Het middel dient immers ter ‘tempering’ daarvan. Verder verwijst de voorzitter naar de beslissing in dossier 2014/00141 waarin een eerdere klacht over de werking van Excedrin is afgewezen. Op grond van het voorgaande wordt beslist als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter
 

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken