a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2015/00939

Datum:

20-11-2015

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Detailhandel

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een aanbieding van ‘Kneipp’ in een reclamefolder van Kruidvat (met daarin aanbiedingen die gelden in de periode 1 september 2015 t/m 13 september 2015). In de uiting is een afbeelding weergegeven van diverse producten van ‘Kneipp’ met daarbij een gele ballon waarop staat: “1+1 gratis*”. Over deze producten wordt gezegd: “Keuze uit het hele assortiment. M.u.v. mini’s en geschenksets. Alle combinaties mogelijk”, gevolgd door de tekst: “Prijsvoorbeeld: douche Beauty Geheim 2x200ml” met daaronder de prijs van € 5,49 en daarnaast de doorgestreepte prijs van 2 stuks € 10,98. Helemaal onder aan de uiting staat: “* 1+1 en 2+2 wordt verrekend als 50% kassakorting, 2+1 als 33% en 2e halve prijs als 25%. Per combinatie kan de prijs verschillen”.  

 

De klacht

Volgens klager is de uiting misleidend omdat hierin de indruk wordt gewekt dat 2 producten van ‘Kneipp massage olie’ verkrijgbaar zijn voor een bedrag van in totaal € 5,49, terwijl de consument – indien hij 2 van deze producten wil aanschaffen – een bedrag van € 8,29 dient te voldoen.

 

Het verweer

Uit de advertentie blijkt duidelijk dat het gaat om een prijsvoorbeeld, in dit geval douche Beauty Geheim 2 x 200 ml met daaronder de oude prijs doorgestreept (2 stuks 10,98) en daarnaast de nieuwe (actie)prijs van € 5,49. Bovendien staat het betreffende product in de advertentie nog eens duidelijk naast het prijsvoorbeeld afgebeeld. Onder de advertentie staat daarbij nog een asterisk met de mededeling dat de 1+1 en 2+2 als 50% kassakorting wordt verrekend. De asterisk in de advertentie van Kneipp staat bovendien groot afgebeeld in de ballon van 1+1 gratis.

De massageolie van Kneipp die klager heeft gekocht kost normaal € 8,29. Met de kassakorting van 50% zijn tijdens de actieperiode twee stuks massageolie verkrijgbaar voor een bedrag van € 8,29, zoals vermeld in de uiting. Van misleidende reclame is dan ook geen sprake.

 

Het oordeel van de Commissie

De Commissie is van oordeel dat uit de context van de uiting voldoende duidelijk blijkt dat de hierin genoemde prijs specifiek hoort bij het genoemde prijsvoorbeeld met betrekking tot “douche Beauty Geheim”. De gemiddelde consument zal hieruit opmaken dat bij andere combinaties een andere prijs mogelijk is dan in het geval van het specifiek genoemde prijsvoorbeeld, zodat van misleiding geen sprake is. Bovendien wordt in de voorwaarden waarnaar door middel van een asterisk wordt verwezen op voldoende duidelijke wijze uitgelegd wat de actie inhoudt, namelijk dat “1+1 gratis” wordt verrekend als 50% kassakorting en dat de prijs per combinatie kan verschillen.

Op grond van het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken