a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Status:

Dossiernr:

2016/00630

Datum:

08-09-2016

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Detailhandel

Motivatie:

Misleiding Beschikbaarheid

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een uiting in een folder van “Kruidvat”, geldig van dinsdag 2 augustus t/m zondag 7 augustus 2016, voor zover hierin een navigatiesysteem van “Navman” wordt aangeboden van € 119,99 voor € 59,99.

 

De klacht

Toen klaagster op 2 augustus rond 11:30 uur bij het Kruidvat in Broek op Langedijk arriveerde bleek het in de uiting aangeboden navigatiesysteem te zijn uitverkocht. Door het winkelpersoneel werd aan klaagster meegedeeld dat in de wijde omgeving geen enkel navigatiesysteem meer verkrijgbaar was en klaagster werd geadviseerd om het product via de website van adverteerder te bestellen. Echter, op de website stond dat het product niet meer leverbaar was. Nergens in de uiting stond vermeld: op=op en volgens klaagster mag men ervan uitgaan dat er drie uur na het ingaan van de aanbieding nog voldoende voorraad is.

 

Het verweer

De inkoop is bepaald op basis van referenties van oude vergelijkbare acties. Adverteerder ging er dan ook vanuit voldoende voorraad van het navigatiesysteem in de winkels van Kruidvat en online te hebben. In totaal zijn er in eerste instantie 3.500 stuks over de winkels van Kruidvat verdeeld. Online werden er 1.000 stuks aangeboden. Na twee dagen was alles volledig uitverkocht. Adverteerder heeft dit onverwacht grote succes niet voorzien. Adverteerder heeft gemeend, gebaseerd op eerdere verkopen bij vergelijkbare acties, voldoende voorraad te hebben. Om de klant tegemoet te komen heeft adverteerder, nadat de eerste voorraad was uitverkocht, een nieuwe voorraad ingekocht van een beter model navigatie­systeem tegen een hogere inkoopprijs. Dit model werd tegen dezelfde verkoopprijs aangeboden. Dit is ook meegedeeld aan de filialen van Kruidvat. Ook deze extra voorraad van 1.500 stuks was in korte tijd uitverkocht. Klanten worden in de nieuwsbrief geïnformeerd over de folder en de producten die daarin worden aangeboden. Daarbij wordt aangekondigd dat de producten vanaf maandag al online besteld kunnen worden. Vanaf dinsdag liggen de producten in de winkel. De in de folder vermelde datum betreft de ingangsdatum van de actie bij de winkels. 

 

Nadere informatie

Naar aanleiding van de vraag van de voorzitter hoeveel exemplaren van het in de uiting genoemde navigatiesysteem bij de aanvang van de actie op 2 augustus 2016 in het filiaal Broek op Langedijk verkrijgbaar waren, heeft adverteerder bericht dat er vier stuks van het “Navman” navigatiesysteem naar het Kruidvat filiaal in Broek op Langedijk zijn gestuurd.

 

Het oordeel van de voorzitter

1) De voorzitter begrijpt de klacht aldus dat klaagster de onderhavige uiting misleidend acht nu hierin vanaf 2 augustus 2016 een “Navman” navigatiesysteem wordt aangeboden, terwijl klaagster heeft ervaren dat het navigatiesysteem kort na aanvang van de actie op 2 augustus 2016 niet meer beschikbaar was.

2) Indien een adverteerder een bijzonder aanbod doet, dient hij ervoor zorg te dragen dat er een – in verhouding tot dat aanbod en de daarvoor gevoerde reclame – redelijke voorraad goederen aanwezig is. Het aangeboden product moet in ieder geval aan het begin van de actie in een zekere mate verkrijgbaar zijn. De voorzitter zal, op grond van de klacht, zijn oordeel toespitsen op de folder en de beschikbaarheid in de winkel.

3) Ten aanzien van de beschikbaarheid in de winkels heeft adverteerder gesteld dat 3.500 stuks over de winkels van Kruidvat verdeeld zijn en dat er – nadat deze voorraad was uitverkocht – nog een nieuwe voorraad is ingekocht van 1.500 stuks. Adverteerder heeft meegedeeld dat naar de vestiging van adverteerder die klaagster bezocht (Broek op Langedijk) vier stuks zijn gestuurd. Adverteerder heeft niet weersproken dat het “Navman” navigatiesysteem op het moment dat klaagster de winkel van adverteerder bezocht niet meer verkrijgbaar was. Naar het oordeel van de voorzitter hoefde klaagster er – gezien de inhoud van de bestreden uiting, waarin geen enkel voorbehoud wordt gemaakt met betrekking tot de beperkte beschikbaarheid van het “Navman” navigatiesysteem – geen rekening mee te houden dat het product reeds zo kort na aanvang van de actie in het door haar bezochte filiaal niet beschikbaar zou zijn.

4) Gelet op het voorgaande is er wel sprake geweest van enige beschikbaarheid, maar is in de uiting geen duidelijke informatie verstrekt over de beperkte beschikbaarheid van het aangeboden product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de uiting de gemiddelde consument bovendien ertoe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de Commissie de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

5) Op grond van het vorenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De voorzitter acht op grond van het voorgaande de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken