a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2017/00185

Datum:

24-06-2017

Uitspraak:

VAF bevestigd (=afwijzing)

Product/dienst:

Detailhandel

Motivatie:

Misleiding Beschikbaarheid

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De bestreden reclame-uiting, de klacht en het verweer 

Voor de inhoud van de bestreden reclame-uiting, de klacht en het verweer verwijst de Commissie naar de samenvatting daarvan door de voorzitter, die als volgt luidt:

“De bestreden reclame-uiting

Het betreft een folder van Kruidvat met aanbiedingen die geldig zijn van 14 maart 2017 tot en met 19 maart 2017. In de folder wordt onder meer een koeltas met print aangeboden voor de prijs van € 1,99 waarbij de prijs van € 3,99 is doorgestreept.

Een kopie van de door klager overgelegde reclame-uiting is aan deze beslissing gehecht.

 

De klacht

Klager is op 13 maart 2017 naar een Kruidvat-winkel in Sittard gegaan en bleek daar de in de folder genoemde koeltas voor € 1,99 te kunnen kopen. Klager stelt dat het vaker voorkomt dat men reeds voor het begin van de actie producten kan kopen voor de actieprijs.

Hij stelt dat om die reden sprake is van misleidende reclame.

 

Het verweer

De acties starten in beginsel op dinsdag. Dit staat ook in de folder. Op maandag beginnen de winkels echter al hun schappen voor de acties in te richten. In de door klager bezochte winkel is de voorraad kennelijk maandag al in het schap beland en kon hij de koeltas toen al voor de actieprijs kopen. Adverteerder betreurt de klacht en zal maatregelen treffen om dergelijke klachten in de toekomst te voorkomen”.

 

Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter heeft als volgt geoordeeld:

“Klager maakt bezwaar tegen het feit dat hij reeds een dag vóór de in de folder genoemde aanvangsdatum van de actie in een winkel een product voor de actieprijs kon kopen. De voorzitter ziet in dit bezwaar geen aanleiding de folder onjuist of misleidend te achten. Het enkele feit dat een bepaalde winkel reeds voorafgaand aan de actie de mogelijkheid biedt een product voor de actieprijs te kopen, is immers onvoldoende om te oordelen dat de folder als zodanig een onjuiste actieperiode of onjuiste actieprijs noemt. Los daarvan valt niet in te zien dat de gemiddelde consument door het voorgaande een besluit over een transactie neemt dat hij anders niet zou hebben genomen. Het feit dat men een actieproduct een dag eerder kan kopen dan gepland, kan niet als een wezenlijke verstoring van het economische gedrag van deze consument worden beschouwd. De klacht wordt om die reden afgewezen.”

 

Het bezwaar tegen de beslissing van de voorzitter

Klagers bezwaar tegen de beslissing van de voorzitter wordt als volgt samengevat.

Adverteerder stelt maatregelen te treffen om dergelijke klachten in de toekomst te voorkomen. De beslissing van de Commissie mag hierdoor echter niet worden beïnvloed, omdat de klacht het verleden betreft. Bovendien had adverteerder wel degelijk mogelijkheden om een en ander te voorkomen, bijvoorbeeld door de kassaprijs aan te passen in de nacht van maandag op dinsdag, zoals onder andere de Makro doet en door op een bord te vermelden dat de actie pas de volgende dag ingaat.

De voorzitter stelt:

“Het feit dat men een actieproduct een dag eerder kan kopen dan gepland, kan niet als wezenlijke verstoring van het economische gedrag van deze consument worden beschouwd”.

Klanten die van plan zijn een artikel te kopen, en daarbij uitgaan van de ingangsdatum van de folder, kunnen ervaren dat als het artikel een dag eerder al beschikbaar is, er op de ingangsdatum minder artikelen verkrijgbaar zijn, omdat een gedeelte al is verkocht.

Klager stelt: “lngangsdatum is ingangsdatum”. Het vullen van het schap betekent nog niet dat de actie al in hoeft te gaan.

 

De reactie van adverteerder op het bezwaar

Namens adverteerder is onder meer het volgende meegedeeld.

De voorzitter stelt terecht: “Het enkele feit dat een bepaalde winkel reeds voorafgaand aan de actie de mogelijkheid biedt een product voor de actieprijs te kopen, is immers onvoldoende om te oordelen dat de folder als zodanig een onjuiste actieperiode of onjuiste actieprijs noemt”.

Dat winkels een adequate beschikbaarheid moeten hebben bij een dergelijke actie is niet het onderwerp van deze zaak en is ook niet door klager ter discussie gesteld.

Adverteerder concludeert dat het bezwaar ongegrond is en dat er geen sprake is van misleidende reclame. Een gemiddelde consument kan bij het zien van de aanbieding in de folder (al dan niet) beslissen om naar de winkel te gaan en het betreffende product voor de prijs zoals afgebeeld in de folder te kopen. Dat het product al op maandag te koop was doet hier niets aan af, of zoals de Voorzitter stelt in zijn beslissing: “Het feit dat men een actieproduct een dag eerder kan kopen dan gepland, kan niet als een wezenlijke verstoring van het economische gedrag van deze consument worden beschouwd”.

 

Het oordeel van de Commissie

In de bestreden folder, die geldig is “van dinsdag 14 maart t/m zondag 19 maart 2017”, wordt een “Koeltas met print” aangeboden van € 3,99 voor € 1,99.

Klager heeft geconstateerd dat de bewuste koeltas al op maandag 13 maart 2017 voor de actieprijs van € 1,99 verkrijgbaar was. Deze verkrijgbaarheid brengt, zoals klager terecht heeft gesteld, het risico mee dat er op de in de folder genoemde dag van ingang van de actie minder van de bewuste koeltassen beschikbaar zijn, terwijl de consument op grond van de uiting mag verwachten dat er aan het begin van de actieweek een redelijk aantal tassen beschikbaar is. Niet is echter gebleken dat dit niet het geval was. Onder deze omstandigheden is de uiting niet in strijd met de Nederlandse Reclame Code, ook al waren de tassen een dag eerder al te koop voor € 1,99.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie bevestigt de beslissing van de voorzitter en wijst de klacht af.

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een folder van Kruidvat met aanbiedingen die geldig zijn van 14 maart 2017 tot en met 19 maart 2017. In de folder wordt onder meer een koeltas met print aangeboden voor de prijs van € 1,99 waarbij de prijs van € 3,99 is doorgestreept.

 

De klacht

Klager is op 13 maart 2017 naar een Kruidvat-winkel in Sittard gegaan en bleek daar de in de folder genoemde koeltas voor € 1,99 te kunnen kopen. Klager stelt dat het vaker voorkomt dat men reeds voor het begin van de actie producten kan kopen voor de actieprijs. Hij stelt dat om die reden sprake is van misleidende reclame.

 

Het verweer

De acties starten in beginsel op dinsdag. Dit staat ook in de folder., Op maandag beginnen de winkels echter al hun schappen voor de acties in te richten. In de door klager bezochte winkel is de voorraad kennelijk maandag al in het schap beland en kon hij de koeltas toen al voor de actieprijs kopen. Adverteerder betreurt de klacht en zal maatregelen treffen om dergelijke klachten in de toekomst te voorkomen.

 

Het oordeel van de voorzitter

Klager maakt bezwaar tegen het feit dat hij reeds een dag vóór de in de folder genoemde aanvangsdatum van de actie in een winkel een product voor de actieprijs kon kopen. De voorzitter ziet in dit bezwaar geen aanleiding de folder onjuist of misleidend te achten. Het enkele feit dat een bepaalde winkel reeds voorafgaand aan de actie de mogelijkheid biedt een product voor de actieprijs te kopen, is immers onvoldoende om te oordelen dat de folder als zodanig een onjuiste actieperiode of onjuiste actieprijs noemt. Los daarvan valt niet in te zien dat de gemiddelde consument door het voorgaande een besluit over een transactie neemt dat hij anders niet zou hebben genomen. Het feit dat men een actieproduct een dag eerder kan kopen dan gepland, kan niet als een wezenlijke verstoring van het economische gedrag van deze consument worden beschouwd. De klacht wordt om die reden afgewezen.

 

De beslissing van de voorzitter
  

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken