a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Status:

Dossiernr:

2020/00005

Datum:

02-03-2020

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Detailhandel

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een uiting in een folder van “Kruidvat” voor week 50 (9 tot en met 15 december 2019). In de uiting staan onder meer de volgende teksten:
“Pampers luierbroekjes jumbo+pack
Keuze uit het hele assortiment.
Alle combinaties mogelijk.
2+2 GRATIS
Alléén op kruidvat.nl”
Daarbij zijn er afbeeldingen te zien van de volgende producten: Pampers baby-dry happy pants nr’s 4, 5 en 6 en Pampers baby-dry, nr. 7.

De samenvatting van de klacht

Klaagster maakt bezwaar tegen de folder van Kruidvat omdat daarin de indruk wekt dat de actie van 2 + 2 gratis betrekking heeft op de “baby-dry gewone luiers” van Pampers, terwijl dit in werkelijkheid niet het geval is. De actie geldt enkel voor de pamper pants en niet de gewone luiers. Omdat klaagster normaal gesproken meerdere pakken luiers zou hebben gekocht, loopt zij nu veel korting mis.

De samenvatting van het verweer

In de uiting staat duidelijk met vetgedrukte letters “Pampers luierbroekjes jumbo + pack”. Hieruit volgt dat het om luierbroekjes gaat. De afbeeldingen op de pakken, met uitzondering van één afbeelding, laten ook duidelijk zien dat het om luierbroekjes gaat dankzij de aanduiding “Pants”. Daarbij staat altijd onderaan de folders van Kruidvat dat prijswijzigingen, druk- en zetfouten zijn voorbehouden.

Het oordeel van de voorzitter

De voorzitter gaat bij de beoordeling uit van de bij de klacht overgelegde uiting waarin de Pampers-producten worden aangeprezen en waarvoor de actie zou gelden. Bij de aanprijzing van deze producten zijn zowel de luierbroekjes als de luiers afgebeeld. Vast staat dat de luiers echter niet onder de actie vallen en daarmee wijkt de afbeelding af van de te leveren producten.
Volgens adverteerder is van misleiding geen sprake, omdat uit de tekst onder het kopje “Pampers luierbroekjes jumbo+pack” duidelijk blijkt dat enkel de luierbroekjes onder de actie vallen, gezien de titel, de afbeeldingen van de pakken (op één na) en de aanduiding “pants” op de (meeste) pakken. Dit verweer slaagt niet.
Op de afbeelding is een pak luiers te zien. De gemiddelde consument zal aan de hand van de afbeelding, waarbij geen duidelijk voorbehoud is gemaakt, verwachten dat alle afgebeelde artikelen onder de aanbieding vallen en dus ook het pak met luiers.
Gelet op het voorgaande is de voorzitter van oordeel dat in de reclame-uiting dubbelzinnige informatie is verstrekt over de uitvoering van het product, als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Op grond van het voorgaande wordt als volgt beslist.

De beslissing van de voorzitter

Op grond van het voorgaande is de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken