a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

detailhandel (supermarkt etc.)

Dossiernr:

2010/00875

Datum:

17-02-2011

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

detailhandel (supermarkt etc.)

Motivatie:

Misl. Beschikbaarheid

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden uiting

           

Het betreft de Kruidvat-folder nr. 44 waarin voor de volgende actie voor alle producten van Nivea for men is aangekondigd: “2 + 1 gratis + Nivea for men kleedkamer handdoek t.w.v. € 12,95”. De actieperiode liep van dinsdag 2 november tot en met zondag 7 december 2010.

 

De klacht

 

Klager heeft in verband met de aangekondigde actie van Nivea-producten op de eerste actiedag om 12.30 uur het Kruidvatfiliaal in zijn woonplaats bezocht. Hoewel de Nivea actieproducten nog volop aanwezig waren, bleken er op dat moment geen handdoeken (meer) beschikbaar te zijn. Ondanks de vermelding “op=op” in de advertentie voelt klager zich misleid, nu reeds 3,5 uur na aanvang van de actie geen handdoeken (meer) beschikbaar waren.

 

Het verweer

 

Door overmacht bij de productieafdeling is op de eerste dag van de actie slechts een beperkt aantal handdoeken geleverd. Op de tweede en derde dag van de actieperiode heeft een nalevering plaatsgevonden, waardoor de filialen van Kruidvat adequaat bevoorraad waren. Door de vermelding op=op in de advertentie is de consument gewaarschuwd voor het eventueel niet voorradig zijn van de handdoeken.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Op grond van de algemene aanbeveling sub h van de Nederlandse Reclame Code (NRC) rust op filiaalbedrijven, waartoe adverteerder gerekend moet worden, de  verplichting om zodanige maatregelen te treffen dat, indien geen specifieke uitzonderingen worden genoemd, een aanbieding in alle verkooppunten wordt nagekomen. Als erkend is komen vast te staan, dat op de eerste dag van de actie waarbij 2+1 gratis Nivea for men producten met een gratis kleedkamerhanddoek zijn aangeboden de handdoeken in veel Kruidvatfilialen, waaronder het filiaal in klagers woonplaats, niet voorradig waren.

 

Adverteerder heeft hiermee gehandeld in strijd met de eisen van de algemene aanbeveling sub h NRC. Hieruit volgt tevens dat in de gewraakte reclame-uiting geen duidelijk informatie is verstrekt over de beschikbaarheid van het aangeboden product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b NRC. Gelet hierop acht de Commissie de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

Het beroep van adverteerder op overmacht bij de productieafdeling kan naar het oordeel van de Commissie, onder verwijzing naar (de toelichting op) genoemde algemene aanbeveling sub h NRC, niet worden aanvaard. Ook de vermelding dat het een op=op actie betreft neemt het misleidende karakter van de uiting niet weg, nu in het onderhavige geval het aangeboden actieproduct bij het ingaan van de actieperiode in het geheel niet aanwezig was.

 

De beslissing

 

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken