a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

detailhandel (supermarkt etc.)

Dossiernr:

2012/00503

Datum:

19-06-2012

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

detailhandel (supermarkt etc.)

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een aanbieding in een folder van Kruidvat, geldig van 8 tot en met 13 mei 2012. Rechtsonder de aanhef:

“Philips opzetborstels

 4 stuks

 Keuze uit Sonicare ProResults,

 ProResults Mini of E-Series” zijn drie verschillende verpakkingen met opzetborstels afgebeeld.

Naast c.q. voor de afbeelding van een verpakking waarop onder meer staat: “elite” is vermeld:

“Bijvoorbeeld

Sonicare

ProResults

4 stuks

4-pak” met daaronder de doorgestreepte prijs van € 35,98 en daarachter de prijs van

€ 24,99.

 

 

De klacht

 

In de advertentie is duidelijk klagers tandenborstel afgebeeld (E Series) met in hetzelfde kader de prijs voor een 4-pak van € 24,99. In de vestiging van Kruidvat aan de Kajuit te Groningen kreeg klager de bewuste opzetborstels niet mee voor € 24,99. Deze prijs zou slechts gelden voor de eveneens afgebeelde Pro-Result borstels.

Klager vindt de uiting misleidend.

 

Het verweer

 

De afbeelding toont drie verschillende opzetborstels. In het voorbeeld wordt Sonicare ProResults genoemd. Duidelijk staat bij dit voorbeeld dat 4 stuks € 24,99 kosten. De borstels van klager waren ook in de aanbieding; deze kostten € 29,99 in plaats van € 39,98.

Voor een gemiddeld geïnformeerde consument is duidelijk dat de prijs van € 24,99 een voorbeeld betreft en dat deze prijs ziet op de “Sonicare ProResults 4 stuks”.

Het was wel duidelijker geweest als de ProResult borstels achter het prijsvoorbeeld waren afgebeeld, maar van misleiding is geen sprake.  

 

Het oordeel van de voorzitter

 

De voorzitter is van oordeel dat de klacht de Commissie aanleiding zal geven een aanbeveling te doen, en overweegt daartoe het volgende.

 

In de bestreden uiting worden pakken met 4 Philips opzetborstels aangeboden, waarbij kan worden gekozen uit diverse typen. Daarbij wordt in de tekst, door middel van het woord “Bijvoorbeeld” als voorbeeld gewezen op de prijs van het type Sonicare ProResults, te weten € 24,95. De voorzitter acht echter niet voldoende duidelijk dat de “elite” borstels een andere, hogere prijs dan € 24,95 hebben, nu deze borstels -anders dan de overige afgebeelde borstels- vlak achter c.q. naast het prijsvoorbeeld van € 24,95 zijn afgebeeld. In zoverre acht de Commissie de uiting voor de gemiddelde consument onduidelijk ten aanzien van de prijs van het product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, acht de voorzitter de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing van de voorzitter
 

 

De voorzitter acht de bestreden reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken