a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

detailhandel (supermarkt etc.)

Dossiernr:

2013/00437

Datum:

17-06-2013

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

detailhandel (supermarkt etc.)

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Overige

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de volgende mededeling op het prijskaartje in een filiaal van Kruidvat bij het schap met luiers van het huismerk: “ACTIE! Kruidvat Jumbopack 13.89”.

 

De door klaagster overgelegde foto van het prijskaartje is in kopie aan deze uitspraak gehecht.

 

De klacht

 

Gesuggereerd wordt dat de pakken luiers nu een speciale actieprijs hebben, terwijl deze prijs gelijk is aan de normale prijs.

 

Het verweer

 

Pas na de druk van de folder en advertenties is adverteerder geconfronteerd met de geldende actievoorwaarden, die dus niet meer bij de betreffende advertenties geplaatst konden worden. Adverteerder is zich ervan bewust dat consumenten vóór de koop van alle toepasselijke voorwaarden kennis moeten kunnen nemen en betreurt de gang van zaken. Adverteerder zegt toe in de toekomst hierop extra toe te zien.

 

Het oordeel van de voorzitter

De voorzitter is van oordeel dat de klacht  de Commissie aanleiding zal geven een aanbeveling te doen, en overweegt daartoe het volgende.

 

De aanduiding “actie” in de uiting wijst op het bestaan van een prijsvoordeel voor het betreffende product. Niet is echter weersproken dat de weergegeven prijs van € 13,89 geen actieprijs is, maar de normale prijs betreft.

Aldus is de uiting voor de gemiddelde consument onduidelijk ten aanzien van het bestaan van een specifiek prijsvoordeel als bedoeld in de aanhef en onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de voorzitter voorts van oordeel is dat de gemiddelde consument door de uiting ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen,is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De voorzitter ziet in hetgeen adverteerder bij verweer heeft meegedeeld aanleiding om ten aanzien van de aanbeveling te bepalen dat deze wordt gedaan voor zover nog nodig.

 

De beslissing van de voorzitter
 

 

De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerder – voor zover nog nodig – aan om niet meer op een derge­lij­ke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken