De bestreden reclame-uiting
Het betreft een reclame-folder van Kruidvat, waarin een “Sony Ipod wekkerradio” wordt aangeprezen. Deze aanbieding staat ook op adverteerders website www.kruidvat.nl.
De klacht
De uiting is misleidend omdat daarin een afbeelding van een wekkerradio staat met daarop een Ipod, terwijl de aanbieding alleen de wekkerradio betreft. Dat staat niet in de uiting. In de winkel is vermeld: “Sony wekkerradio met Ipod docking station”, hetgeen een stuk duidelijker is. Ten gevolge van deze onduidelijkheid was klager voor niets naar de winkel gekomen.
Het verweer
In de uiting staat dat het om een wekkerradio gaat. Bovendien kan de prijs van € 27,50 (oorspronkelijk € 34,99) bij een gemiddeld geïnformeerde consument niet tot de conclusie leiden dat er een Ipod bij geleverd zou worden, aangezien algemeen bekend mag worden verondersteld dat Ipods vele malen duurder zijn.
Uit het feit dat een wekkerradio wordt aangeprezen en uit de hoogte van de prijs, had klager af kunnen leiden dat de aanbieding alleen een wekkerradio betrof.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is van oordeel dat de Commissie de klacht zal afwijzen. Hij overweegt daartoe het volgende.
Uit de aanduiding “Sony Ipod wekkerradio”, in combinatie met de prijs ad € 27,50 waarvoor deze wordt aangeprezen, blijkt voldoende duidelijk dat de aanbieding alleen de wekkerradio betreft, die voorzien is van een aansluiting voor een Ipod. De gemiddelde consument mag geacht worden te begrijpen dat men voor € 27,50 niet een wekkerradio én ook nog een Ipod krijgt. Het feit dat op de in de uiting afgebeelde wekkerradio een Ipod staat, maakt dit niet anders. De functie van de afbeelding is kennelijk geen andere dan om te laten zien dat op de wekkerradio een Ipod kan worden aangesloten.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.