De bestreden reclame-uiting
Het betreft pagina 72 van een reclamefolder van Kruidvat voor de periode van 26 februari tot en met 10 maart 2013.
In de folder staat, onder de kop “Super Voordeel! Keuze uit Regular of Lemon”, een afbeelding van twee pakken finish Powerball vaatwastabletten met elk 100 + 100 tabs gratis.
Daaronder staat de tekst:
“2-pak 44.73 19.99”.
De klacht
Klaagster stelt, kort samengevat, dat de uiting suggereert dat men voor twee pakken maar 19,99 euro hoeft te betalen, terwijl de prijs blijkt te gelden voor slechts een enkel pak.
Het verweer
Adverteerder heeft verweer gevoerd. Op het verweer zal hierna, voor zoveel nodig, worden ingegaan.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is, ook na het gevoerde verweer, van oordeel dat de klacht de Commissie aanleiding zal geven een aanbeveling te doen. Hij overweegt daartoe het volgende.
Naar het oordeel van de voorzitter zal de gemiddelde consument door de vermelding “2-pak 19.99”, in combinatie met het feit dat twee verpakkingen zijn afgebeeld, in de veronderstelling verkeren dat de genoemde prijs van € 19,99 geldt voor twee pakken finish Powerball. Voor deze prijs krijgt men echter 1 verpakking met 2 x 100 tabs.
Blijkens het voorgaande is geen duidelijke informatie verstrekt over de uitvoering of samenstelling van het aangeboden product als bedoeld onder b van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.