a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Kleding, schoenen en accessoires

Dossiernr:

2014/00377

Datum:

27-06-2014

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Kleding, schoenen en accessoires

Motivatie:

Misl. Beschikbaarheid

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de folder van Kruidvat, geldig van 13 t/m 25 mei 2014, waarin Vans schoenen worden aangeboden voor “69.99 29.99”.

Bij de afbeelding van 9 paar (8 paar verschillende) Vans schoenen staat de volgende tekst:

“VANS SCHOENEN*

36 t/m 47

Keuze uit diverse kleuren en modellen voor dames, heren of kinderen.”

en

“Op=op”.

De asterisk verwijst naar de onderin de uiting staande (klein gedrukte) tekst:

“Ondanks zorgvuldige inkoop kan het zijn dat het artikel snel is uitverkocht. Aanbod kan per filiaal verschillen.”

De klacht

Klaagster heeft naar aanleiding van de advertentie voor Vans schoenen drie filialen van Kruidvat bezocht, maar heeft de schoenen niet kunnen kopen. De verkoopmedewerksters in deze filialen zeiden slechts een enkel paar Vans schoenen te hebben ontvangen. Er is dus geen sprake van dat de schoenen ondanks zorgvuldige inkoop snel waren uitverkocht, zoals in de advertentie staat. Er is geen voorraad beschikbaar geweest om te verkopen. De uiting is daarom misleidend.

Het verweer

Aan het begin van de Vans schoenen actie, in week 12 van 2014, zijn 15.000 paar schoenen aan de Kruidvat filialen geleverd. Met 848 filialen, die alle bevoorraad zijn, betekent dit gemiddeld ruim 17 paar schoenen per filiaal. Het artikel liep echter niet succesvol, zodat de Vans schoenen nog steeds te koop en op voorraad zijn. Per 19 mei 2014 waren er nog 9.615 paar aanwezig in de filialen. Adverteerder zal in de toekomst nog beter acht slaan op haar wijze van adverteren, maar acht de advertentie desondanks, op grond van het bovenstaande, niet misleidend.

Nadere informatie van klaagster bij e-mail van 26 mei 2014.

Klaagster verklaart dat zij in het kader van de actie de Kruidvat filialen in IJmuiden (Velserhof), Haarlem-noord (Gen. Cronjéstraat) en Velserbroek heeft bezocht.

Reactie van adverteerder bij e-mail van 6 juni 2014

Volgens adverteerders inkoopafdeling waren aan het begin van de actie de volgende aantallen Vans schoenen aanwezig in de door klaagster bezochte filialen:

Kruidvat IJmuiden (Velserhof): 10 paar

Kruidvat Haarlem (Gen. Cronjéstraat): 2 paar

Kruidvat Velserbroek: 3 paar.

Zoals in het verweer vermeld betrof dit een voorraad die bij een eerdere actie was ingezet. De verdeling van artikelen over de filialen vindt plaats op basis van een per filiaal bepaalde verdeelsleutel, waarbij rekening wordt gehouden met de verkoop van gelijke artikelen in het verleden.

Het oordeel van de Commissie

De bestreden advertentie is geplaatst in de folder met aanbiedingen die geldig zijn van 13 t/m 25 mei 2014. Klaagster heeft op 13 mei 2014, derhalve op de eerste dag waarop de aanbiedingen golden, geklaagd dat de Vans schoenen in de drie door haar bezochte Kruidvat filialen niet verkrijgbaar waren. Indien een adverteerder een bijzonder aanbod doet, dient hij ervoor zorg te dragen dat er een in verhouding tot dat aanbod en de daarvoor gevoerde reclame redelijke voorraad goederen aanwezig is. Het feit dat in de uiting wordt gewezen op de mogelijkheid dat het artikel snel is uitverkocht, en de mededeling “OP=OP” in de uiting is opgenomen, duidt erop dat sprake kan zijn van een beperkte beschikbaarheid. Dit neemt echter niet weg dat het aangeboden product in ieder geval aan het begin van de actie in een zekere mate verkrijgbaar moet zijn.

Naar het oordeel van de Commissie is adverteerder er niet in geslaagd aannemelijk te maken dat sprake is geweest van een redelijke voorraad Vans schoenen in de drie door klaagster bezochte Kruidvat filialen aan het begin van de periode waarin de aanbiedingen geldig waren. Adverteerder heeft aangevoerd dat de Vans schoenen actie in eerste instantie is gehouden in week 12 van 2014, zijnde de week van 17 maart 2014. Bij de aanvang van die actieperiode zijn, aldus adverteerder, in de drie door klaagster bezochte filialen respectievelijk 10, 2 en 3 paar Vans schoenen ter verkoop aangeleverd. Gelet op het ruime aanbod

– “keuze uit diverse kleuren en modellen voor dames, heren en kinderen” en de afbeelding van 8 verschillende paren schoenen – alsmede de in een landelijk verspreide folder gevoerde reclame, kan naar het oordeel van de Commissie de beschikbaarheid van slechts 2 of 3 paar schoenen aan het begin van de actie niet als een redelijke voorraad beschouwd worden. Daarbij komt dat adverteerder niet heeft toegelicht welke voorraad Vans schoenen in de betreffende filialen (nog) beschikbaar was voor de op 13 mei 2014 gestarte actieperiode, op welke periode de bestreden uiting betrekking heeft.

Gelet op het voorgaande is in de uiting geen duidelijke informatie verstrekt over de beschikbaarheid van het aangeboden product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de uiting de gemiddelde consument bovendien ertoe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de Commissie de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken