a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Kleding, schoenen en accessoires

Status:

Dossiernr:

2016/00914

Datum:

20-12-2016

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Kleding, schoenen en accessoires

Motivatie:

Misleiding Beschikbaarheid

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een uiting in de op adverteerders website www.kruidvat.nl geplaatste folder voor de periode 21 november t/m 4 december 2016, voor zover hierin een “herenkersttrui L of XL” wordt aangeboden van € 14,99 voor € 8,99.

 

De klacht

Op de eerste dag van de online actie bleek de herenkersttrui al te zijn uitverkocht. Omdat in de uiting geen op=op staat, ging klaagster ervan uit dat er voldoende voorraad zou zijn of er nog een nalevering zou plaatsvinden. Dit blijkt niet het geval te zijn.

 

Het verweer

Omdat dit een eerste actie betrof, was het niet mogelijk om met het verloop van eerdere acties rekening te houden. De actie was zo succesvol dat met name de herentruien, waarvan  er 200 online te koop waren, heel snel waren uitverkocht. Ondanks de zorgvuldige afweging van adverteerder over de juiste verdeling en de voorraad heeft zij niet kunnen bevroeden dat de actie zo’n groot succes zou zijn. De kersttruien zijn tevens in de winkels van Kruidvat aangeboden, maar ook daar was de actie zeer succesvol. Adverteerder acht het aantal van 200 herentruien dat online te koop was een voldoende voorraad. Adverteerder meent dat zij geen misleidende reclame heeft gevoerd, maar dat zij door het succes van de actie werd verrast. Bij een volgende verkoop van kersttruien zal adverteerder bij het bepalen van de voorraad rekening houden met deze succesvolle verkoop.

 

Het oordeel van de Commissie

1) De Commissie begrijpt de klacht aldus dat klaagster de uiting waarin een herenkersttrui voor € 8,99 wordt aangeboden misleidend vindt, omdat zij heeft ervaren dat deze trui op de eerste dag van de actie online niet meer te verkrijgen was.

2) Indien een adverteerder een bijzonder aanbod doet, dient hij ervoor zorg te dragen dat er een – in verhouding tot dat aanbod en de daarvoor gevoerde reclame – redelijke voorraad goederen aanwezig is. Het aangeboden product moet in ieder geval aan het begin van de actie in een zekere mate verkrijgbaar zijn. Bovendien moet de consument, indien niet tevoren duidelijk is of er voldoende voorraad is om aan de vraag te voldoen, in de reclame-uiting worden gewezen op de mogelijk beperkte beschikbaarheid van het aangeboden product.

3) Adverteerder heeft aangevoerd dat zij online 200 herenkersttruien beschikbaar heeft gehad. Niet is weersproken dat deze online voorraad reeds op de eerste actiedag uitverkocht was. Nu in de uiting geen enkel voorbehoud wordt gemaakt met betrekking tot de mogelijk beperkte beschikbaarheid van de herenkersttrui, hoefde klaagster er geen rekening mee te houden dat deze trui reeds zo kort na aanvang van de actie online niet meer beschikbaar zou zijn.

4) Gelet op het voorgaande is in de uiting geen duidelijke informatie verstrekt over de beschikbaarheid van het aangeboden product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de uiting de gemiddelde consument er bovendien toe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de Commissie de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Daarom wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken