a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2009/00710

Datum:

30-11-2009

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uitingen

 

Het betreft:

1)  de Kruidvat reclamefolder voor de periode van 8 september 2009 tot en met 19 sep­tember 2009 met daarin informatie over de omruilactie met betrekking tot het “Gillette scheerapparaat Fusion Gamer Manual”. In de advertentie wordt voor meer informatie naar de website van adverteerder verwezen, alsook naar de actievoorwaarden in de winkel.

2)  de website www.kruidvat.nl voor zover het betreft informatie over de hiervoor bedoel­de omruilactie.

3)  billboardreclame met informatie over de hiervoor bedoel­de omruilactie.

 

De klacht

 

In de reclame-uitingen is steeds de verpakking van een Gillette Fusion Gamer scheerap­pa­raat te zien met daarin rechts beneden in de verpakking duidelijk zichtbaar twee extra mesjes. Daardoor wordt de indruk gewekt dat men bij de omruil ook twee gratis mesjes ont­vangt. Men ontvangt bij de omruil echter alleen het apparaat, zonder de twee extra mes­jes. Daardoor is sprake van misleidende reclame.

 

Het verweer

 

Uit de reclame-uitingen blijkt duidelijk dat het om een omruilactie gaat. Voorts wordt verwezen naar actievoorwaarden. Daarbij wordt vermeld dat de actie “uitsluitend op een Fusion Gamer scheersysteem zonder batterij (Manual)” betrekking heeft. Op grond van de reclame-uitingen kan niet de conclusie worden getrokken dat de consument bij de omruil ook nog twee gratis scheermesjes ontvangt.

 

Het oordeel van de Commissie  

 

1)  De Commissie stelt voorop dat ingevolge de Algemene Aanbevelingen sub i van de Ne­derlandse Reclame Code (NRC) de afbeelding van het aangeboden product volstrekt hetzelfde product dient weer te geven als waarvoor wordt geadverteerd.

 

2)  Klager stelt dat in de reclame-uitingen met betrekking tot de omruilactie duidelijk te zien is dat in de verpakking van het afgebeelde Gillette Fusion Gamer scheerapparaat twee extra mesjes zitten. De Commissie is echter van oordeel dat in de overgelegde recla­me-uitingen geen extra mesjes zichtbaar in de afgebeelde verpakking aanwezig zijn. Ook overigens is de Commissie van oordeel dat uit de reclame-uitingen niet blijkt dat deze mesjes inbegrepen zijn. Het en­kele feit dat op de afgebeelde verpakking vaag het cijfer “2” is te zien, is geen reden om anders te oordelen. De bijbehorende tekst is naar het oordeel van de Commissie voor de gemiddelde consument onleesbaar en kan daarom niet de verwachting wekken dat men bij de omruilactie twee extra mesjes gratis bijgeleverd krijgt. Van misleiding is op grond van het voorgaande geen sprake.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken