De bestreden reclame-uitingen
Het betreft:
1) de Kruidvat reclamefolder voor de periode van 8 september 2009 tot en met 19 september 2009 met daarin informatie over de omruilactie met betrekking tot het “Gillette scheerapparaat Fusion Gamer Manual”. In de advertentie wordt voor meer informatie naar de website van adverteerder verwezen, alsook naar de actievoorwaarden in de winkel.
2) de website www.kruidvat.nl voor zover het betreft informatie over de hiervoor bedoelde omruilactie.
3) billboardreclame met informatie over de hiervoor bedoelde omruilactie.
De klacht
In de reclame-uitingen is steeds de verpakking van een Gillette Fusion Gamer scheerapparaat te zien met daarin rechts beneden in de verpakking duidelijk zichtbaar twee extra mesjes. Daardoor wordt de indruk gewekt dat men bij de omruil ook twee gratis mesjes ontvangt. Men ontvangt bij de omruil echter alleen het apparaat, zonder de twee extra mesjes. Daardoor is sprake van misleidende reclame.
Het verweer
Uit de reclame-uitingen blijkt duidelijk dat het om een omruilactie gaat. Voorts wordt verwezen naar actievoorwaarden. Daarbij wordt vermeld dat de actie “uitsluitend op een Fusion Gamer scheersysteem zonder batterij (Manual)” betrekking heeft. Op grond van de reclame-uitingen kan niet de conclusie worden getrokken dat de consument bij de omruil ook nog twee gratis scheermesjes ontvangt.
Het oordeel van de Commissie
1) De Commissie stelt voorop dat ingevolge de Algemene Aanbevelingen sub i van de Nederlandse Reclame Code (NRC) de afbeelding van het aangeboden product volstrekt hetzelfde product dient weer te geven als waarvoor wordt geadverteerd.
2) Klager stelt dat in de reclame-uitingen met betrekking tot de omruilactie duidelijk te zien is dat in de verpakking van het afgebeelde Gillette Fusion Gamer scheerapparaat twee extra mesjes zitten. De Commissie is echter van oordeel dat in de overgelegde reclame-uitingen geen extra mesjes zichtbaar in de afgebeelde verpakking aanwezig zijn. Ook overigens is de Commissie van oordeel dat uit de reclame-uitingen niet blijkt dat deze mesjes inbegrepen zijn. Het enkele feit dat op de afgebeelde verpakking vaag het cijfer “2” is te zien, is geen reden om anders te oordelen. De bijbehorende tekst is naar het oordeel van de Commissie voor de gemiddelde consument onleesbaar en kan daarom niet de verwachting wekken dat men bij de omruilactie twee extra mesjes gratis bijgeleverd krijgt. Van misleiding is op grond van het voorgaande geen sprake.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.