a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Overige (geen passende categorie)

Dossiernr:

2021/00451

Datum:

02-12-2021

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Overige (geen passende categorie)

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een uiting op de website van Kruidvat, waarin een “Satisfyer adventkalender” wordt aangeboden. Hierbij is een adventskalender met daarop de tekst “Love Christmas” te zien, waarbij diverse erotische producten worden getoond.

De klacht

Klager vraagt zich af wat de adventsperiode met de aangeboden erotische producten te maken heeft. De adventstijd hoort onmiskenbaar bij de kerk, gelovige mensen, het christelijk geloof en het is een tijd van onthouding en matiging. Klager heeft gezien dat er ook veel andere soorten ‘advents’-kalenders zijn met onder meer snoep en make-up. Echter, juist het combineren van deze erotische producten met een adventskalender is naar de mening van klager onsmakelijk, gemakkelijk provoceren en kwetsend.

Het verweer

Voor zover van belang heeft adverteerder aangevoerd dat zij de bestreden uiting toelaatbaar en niet in strijd met de goede smaak of fatsoen acht. Over smaak en fatsoen valt uiteraard te twisten. Adverteerder is echter van mening dat nergens uit de advertentie valt af te leiden dat hierdoor een grens van ontoelaatbaarheid zou zijn bereikt.

Al decennialang worden adventskalenders voor allerlei commerciële producten te koop aangeboden, in winkels en op websites, en heeft in deze vorm geen religieuze betekenis meer. De bewuste adventskalender speelt enkel in op de trend en is geenszins ontstaan met de intentie om te provoceren en/of te kwetsen.

Het oordeel van de Commissie

1.         De Commissie begrijpt de klacht aldus, dat klager de bestreden uiting nodeloos kwetsend acht en/of in strijd met de goede smaak en/of fatsoen als bedoeld in artikel 2 en 4 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Bij de beoordeling of een uiting nodeloos kwetsend en/of in strijd met de goede smaak en/of het fatsoen is, stelt de Commissie zich terughoudend op, gezien het subjectieve karakter van deze criteria. Met inachtneming van voornoemde terughoudendheid overweegt de Commissie als volgt.

2.         Naar de huidige maatschappelijke opvattingen dient het op zichzelf genomen toelaatbaar te worden geacht dat reclame wordt gemaakt voor producten op het gebied van seksualiteit. Daarbij mag van de adverteerder wel terughoudendheid worden verwacht in de wijze waarop de producten worden aangeprezen. In de bestreden uiting wordt een adventskalender met erotische producten aangeboden, waarbij een afbeelding is toegevoegd van de betreffende kalender en erotische producten zijn te zien. Dat een adventskalender niet meer alleen wordt gebruikt om naar Kerstmis toe te leven, maar ook om producten aan te bieden, zal niet bij iedereen in goede aarde zijn gevallen, maar is inmiddels, zoals klager ook heeft opgemerkt, een geaccepteerd feit. Onder deze omstandigheden kan niet worden geoordeeld dat een adventskalender met erotische producten niet toelaatbaar is en een adventskalender voor andere producten, zoals chocola en make-up wel.  De Commissie neemt daarnaast nog in aanmerking dat in de uiting niet wordt beschreven wat het doel van de producten is.

3.         Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

De beslissing van de Commissie

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken