a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Persoonlijke verzorging en uiterlijk

Status:

Dossiernr:

2017/00516

Datum:

03-10-2017

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Persoonlijke verzorging en uiterlijk

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Radio

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een radiocommercial van Kruidvat waarin wordt gezegd: “Zijn jouw tanden ook zo gevoelig voor voordeel? Dat komt goed uit. Nu bij Kruidvat alle Sensodyne mondverzorging drie stuks voor 7,99. Doe je tanden een plezier (…)”.

 

De klacht

In de radiocommercial wordt gezegd dat alle Sensodyne mondverzorging bij Kruidvat per drie stuks € 7,99 kost. Nergens is een uitsluiting van bepaalde producten te horen. Toen klager in een Kruidvat winkel drie tubes Sensodyne “Protect en Repair” tandpasta wilde kopen, bleek dat dit product van de actie was uitgesloten. Nu dit niet in de radiocommercial wordt vermeld, had adverteerder geen geldige reden om klager de aanbieding te ontzeggen.

 

Het verweer

De uitzonderingen op de actie worden genoemd in de reclamefolder. Deze uitzonderingen werden tevens op posters en schapkaarten in de winkels weergegeven. De uitzonderingen zijn daarmee voldoende kenbaar gemaakt, ook al worden deze niet in de radiocommercial genoemd.

 

Het oordeel van de voorzitter

In de bestreden radiocommercial wordt melding gemaakt van een aanbieding die inhoudt dat “alle” Sensodyne mondverzorging per drie stuks € 7,99 kost. Het woord “alle” is absoluut van aard. Uit de radiocommercial blijkt ten onrechte niet van het bestaan van uitzonderingen. De gemiddelde consument zal daardoor menen dat de aanbieding geldt voor alle Sensodyne mondverzorging producten. Dat in de folder en in de winkel wel op uitzonderingen wordt gewezen, doet niet af aan het feit dat in de radiocommercial sprake is van een omissie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is de uiting misleidend en oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing van de voorzitter

De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC en beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken