a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Persoonlijke verzorging en uiterlijk

Dossiernr:

2018/00031

Datum:

19-02-2018

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Persoonlijke verzorging en uiterlijk

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de van 2 t/m 7 januari 2018 geldende folder van Kruidvat voor zover daarin de volgende aanbieding staat:

“Oral-B opzetborstels multipak

Keuze uit Cross Action 10-pak en Precision Clean 12-pak. (…)

MEER DAN 50% KORTING

OP=OP

64.20 29.99”.

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

Naar aanleiding van de aanbieding in de folder heeft klaagster een 12-pak Precision Clean opzetborstels gekocht voor € 29,99. Thuis bemerkte klaagster dat de normale prijs van dit 12-pak niet € 64,20 is, zoals in de uiting staat, maar € 32,99. Op de kassabon staat ook dat een korting van € 3,- is verrekend. Toen klaagster hierover opheldering vroeg in de winkel, werd haar meegedeeld dat het bedrag van € 64,20 de adviesprijs is voor 12 losse borsteltjes. In de folder (en bij het schap in de winkel) staat echter bij de mededeling “meer dan 50% korting” geen verwijzing naar de adviesprijs. Klaagsters verzoek om de volgens haar geadverteerde meer dan 50% korting op de reguliere prijs van € 64,20 te ontvangen, werd afgewezen. Klaagster vindt de reclame niet eerlijk.

 

Het verweer

Kruidvat heeft de voordeelpakken opzetborstels niet standaard in haar winkels. Wel worden deze online aangeboden van € 64,20 voor € 32,99. De prijzen van de reguliere verpakkingen die in de winkel worden aangeboden zijn € 25,25 voor een Precision Clean 5-pak en € 10,70 voor een Precision Clean 2-pak. Omgerekend naar een pak van 12 borstels zou de prijs van deze verpakking € 60,60 (uitgaande van een 5-pak) of € 64,20 (uitgaande van een 2-pak) zijn. Ten opzichte van deze prijzen betekent de prijs van € 29,99 een korting van 50,6% of 53,3%. De vermelding “meer dan 50% korting” is daarom niet misleidend, aldus adverteerder.

 

Het oordeel van de voorzitter
Klaagster maakt bezwaar tegen de uiting omdat de genoemde ‘van-prijs’ van € 64,20 volgens haar veel hoger is dan de werkelijke reguliere prijs en de mededeling “meer dan 50% korting” daardoor niet juist is. De voorzitter gaat ervan uit dat klaagster de uiting misleidend vindt omdat volgens haar een groter prijsvoordeel wordt gesuggereerd dan waarvan in werkelijkheid sprake is.

Naar het oordeel van de voorzitter heeft adverteerder voldoende aannemelijk gemaakt dat een 12-pak Oral-B Precision Clean opzetborstels niet tot het vaste assortiment in haar winkels behoort, en dat de geadverteerde actieprijs van € 29,99 daadwerkelijk een korting van meer dan 50% betekent ten opzichte van de gebruikelijke prijs die voor twaalf in de winkel verkochte Precision Clean opzetborstels zou worden gerekend. Gelet hierop kan niet worden gezegd dat de uiting misleidt omtrent het geboden prijsvoordeel.

Op grond van het vorenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing van de voorzitter
 

De voorzitter wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken