a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Persoonlijke verzorging en uiterlijk

Dossiernr:

2018/00115

Datum:

27-03-2018

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Persoonlijke verzorging en uiterlijk

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een advertentie in een folder van Kruidvat.

Daarin zijn onder de aanhef:

“Alle Dove of Andrélon

Keuze uit het hele assortiment. M.u.v. mini’s, geschenksets, multipakken, Dove douche750 ml en Maximum Protection. Alle combinaties mogelijk.”

diverse Dove en Andrélon producten afgebeeld met rechts daarvan -omcirkeld- de groot gedrukte tekst:

“2+2

GRATIS*”.

Onder deze tekst staat:

“KIES

 &

 MIX”.

Rechtsonder hiervan staat in kleinere letters:

“Prijsvoorbeeld:

Dove deospray

Fresh Cucumber

4 x 150 ml”.

Daaronder staat, in grote letters en deels door de afbeelding van een Dove product heen:

“4 stuks

13,56     6,78

Onderaan de advertentie staat:

*1+1 en 2+2 wordt verrekend als 50% kassakorting. 2+1 als 33%, 2e halve prijs als 25%. Bij 2e artikel voor € 1.00 kost het laagst geprijsde artikel € 1.00. Per combinatie kan de prijs verschillen”.

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

In de uiting is sprake van 4 producten naar keuze, waarbij alle combinaties mogelijk zijn,  voor de prijs van € 6,78 in plaats van € 13,56. Klaagster kocht 4 stuks Andrélon, maar moest daarvoor € 13,98 betalen. De betreffende kassabon legt zij bij de klacht over. Klaagster vindt de uiting misleidend.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

Uit de advertentie blijkt duidelijk dat deze verschillende producten betreft. Boven het prijsvoorbeeld staat duidelijk dat het een prijsvoorbeeld betreft en duidelijk is vermeld wat dit prijsvoorbeeld inhoudt. Voor een gemiddeld geïnformeerde consument moet duidelijk zijn dat de actie voor andere in de advertentie getoonde producten een andere prijs kan opleveren.

 

Het oordeel van de Commissie

In de bestreden uiting worden “Alle Dove of Andrélon” producten, met uitzondering van de vervolgens direct genoemde, aangeboden als
“2+2

GRATIS*”. Daarbij zijn “Alle combinaties mogelijk”.

De asterisk achter “GRATIS” verwijst naar de mededeling onderaan de advertentie, waarin onder meer staat:

“Per combinatie kan de prijs verschillen”.

Niet alleen hieruit kan de gemiddelde consument opmaken dat de prijs van 4 producten niet altijd € 6,78 zal zijn, maar dit valt ook op te maken uit de vermelding:

“Prijsvoorbeeld:

 Dove deospray

 Fresh Cucumber

 4 x 150 ml” boven de prijsvermelding:

“4 stuks

13,56     6,78”.

De Commissie acht voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk dat deze prijs specifiek voor voornoemd product geldt, en dat andere in de advertentie afgebeelde producten, en combinaties daarvan, andere prijzen kunnen hebben. In de uiting komt slechts naar voren dat bij aankoop van twee in de uiting afgebeelde producten men er twee gratis bij krijgt. Klaagster heeft dat voordeel ook gekregen.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken