a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Persoonlijke verzorging en uiterlijk

Dossiernr:

2018/00375

Datum:

18-06-2018

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Persoonlijke verzorging en uiterlijk

Motivatie:

Misleiding Beschikbaarheid

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een folder van adverteerder (Kruidvat) voor zover het de kortingsactie “1+1 gratis” op het merk “Old Spice” betreft. In de uiting staat onder andere “Keuze uit het hele assortiment Old Spice deodorant, anti-transpirant, douche en aftershave. Alle combinaties mogelijk”. Ook zijn er een aantal producten uit dit assortiment afgebeeld.

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat. Klager vindt het misleidend dat Kruidvat adverteert met “keuze uit het hele assortiment Old Spice (…) aftershave” nu adverteerder de door klager gewenste variant “Old Spice Original aftershave” niet in het assortiment heeft.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat. Het “Old Spice assortiment” betreft het assortiment van adverteerder. Met “keuze uit het hele assortiment Old Spice” wordt niet het gehele assortiment van het product bedoeld dat wereldwijd door de fabrikant wordt gevoerd, maar het assortiment dat adverteerder in haar (web)winkels heeft. Adverteerder voert drie varianten van “Old Spice” welke ook afgebeeld staan in de uiting. De reclame is niet misleidend, aldus adverteerder.

 

Het oordeel van de voorzitter
In de onderhavige zaak gaat het om de vraag wat de gemiddelde consument zal verwachten bij de kortingsactie van adverteerder met betrekking tot “het gehele assortiment” en meer in het bijzonder of de gemiddelde consument op grond van de bestreden uiting zal menen dat adverteerder alle productvarianten van het merk “Old Spice” in haar assortiment heeft.

De voorzitter acht het aannemelijk dat de gemiddelde consument begrijpt dat bij een aanbieding waarbij uit een geheel assortiment gekozen kan worden, het assortiment van de betreffende adverteerder wordt bedoeld en niet het assortiment van de fabrikant in zijn geheel. In het onderhavige geval is verder niet gesteld of gebleken dat het een productvariant betreft die doorgaans in een winkelassortiment te vinden is. Voorts is er geen vermelding of verwijzing in de uiting te vinden die erop zou duiden dat de specifieke variant aftershave zich in het assortiment van adverteerder zou bevinden.

Gelet op het voorgaande is geen sprake van misleiding over de beschikbaarheid van het product in de zin van het bepaalde in artikel 8.2 onder b van de Nederlandse Reclame Code, zodat de klacht wordt afgewezen.

 

De beslissing van de voorzitter
 

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken